Nordøst i Østmarka

Ned Badstudalen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 08.06.2008

Østmarka

Denne turen er en runde helt nordøst i Østmarka. Underlaget er variert, for du skal sykle på både asfalt, grusvei og sti. På en liten del av turen må du nok trille sykkelen.

Fra Marikollen sykler du først ut på Nedre Rælingsveg, der du tar til høyre. Du holder deg på gang- og sykkelveien langs hovedveien på den videre ferden sørover, som er temmelig lettsyklet. Etter hvert får du utsikt mot Øyeren, og etter at du har syklet snaut 7 kilometer, er du fremme ved krysset ved Grinitajet. Den siste biten frem til hit har du ikke hatt på gang- og sykkelvei til rådighet, så være klar over at du deler veibanen med biler akkurat her.

Du skal nå til høyre, og følger veien opp til skytebanen. Herfra fortsetter du vestover, nå på sti. Vær forberedt på å måtte trille sykkelen et stykke når du kommer til et myrparti, men det er ikke langt frem til skogsbilveien ved Setertjern. Rett før veien er du på turens høyeste punkt, på 295 moh.

Ta en rast ved Setertjernstua, som ligger ved nordenden av vannet. Det er servering her, men sjekk åpningstidene før du baserer deg på å kjøpe mat og drikke her.

En drøy mil er tilbakelagt, og fra Setertjernstua skal du sørvestover på skogsbilveien gjennom Badstudalen. Det går mest utfor, frem til du kommer til Geitsjøen. Her skal du svinge til høyre. Mot Mønevann og golfbanen på Losby er det relativt flatt, og det samme kan sies for den neste strekningen, som er «Losbylinja» nordover til Sørlihavna ved Fv 352. Dette var i sin tid en jernbanelinje som ble benyttet til å frakte tømmer ut fra Østmarka. Nå er det blitt turvei for gående og syklister om sommeren, og om vinteren prepareres det skiløype her.

Ved Sørlihavna skal du ta til høyre, slik at du sykler på gang- og sykkelveien langs hovedveien (Gamleveien) frem til sykehuset. Her forlater du asfalten ved å svinge inn på grusveien (Hovelsrudveien) til høyre. Det er fremdeles ingen bakker, der du tråkker deg gjennom det fine kulturlandskapet frem til Skihytta og videre på bomvei til Sandbekkstua.

Turens tøffeste bakke kommer nå, for det er bratt opp til Blystadlia. Etter at den er unnagjort, venter en bratt utforkjøring, før det er moderat utfor gjennom skogen tilbake til Marikollen.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Marikollen - Grinitajet Marikollen Grinitajet 6,7 km