Lett runde på Nedre Romerike

46 km

Område:

Romeriksåsene - Nannestad

Denne turen på Nedre Romerike byr på noen bakker, men har også noen flate partier. Underlaget er asfalt, og du kommer til å sykle på mindre trafikkerte bygdeveier eller gang- og sykkelvei. Underveis kommer du innom flere tettsteder, men det det er for det meste et åkerlandskap ispedd noen skogpartier du sykler gjennom.

Starten er fra Sørumsand stasjon, og det du først gjør, er å krysse Glomma på broen ved Bingsfossen. Du er nå inne på gang- og sykkelveien langs fylkesvei 171, og den tar deg forbi Lørenfallet og frem til Frogner. Ta deg tid til å la blikket gli over den vakre og fruktbare Romerikssletta underveis, og på sensommeren kan du bivåne innhøstingen av og kjenne duften av modent korn.

Etter at du har krysset elva Leira, tar du fatt på oppstigningen til Vardeåsen, før du får en lett reise til Skedsmokorset. Her svinger du til venstre, inn på Fv 120, som du følger ned til Rv 22 og inn til Lillestrøm. Hvis du trenger å bunkre litt, finnes det flere anledninger til det her.

Etter et lite byopphold - Lillestrøm var det første tettstedet i Akershus som fikk bystatus, sykler du opp til Åråsen, der du svinger til høyre, inn på gang- og sykkelveien langs Rv 22. Den følger du frem til Fetsund. Det er helt flatt det første stykket, og først ved Gardertoppen blir det en motbakke. Den inntreffer syv kilometer atter at du snudde i Lillestrøm. Totalt har du syklet 36 kilometer når du kommer til Fetsund.

Nyt gjerne den flotte utsikten mot Glomma når du ser ned på Fetsund stasjon, men du får også en flott mulighet til å ta Norges lengste elv nærmere i øyesyn idet du krysser den på jernbanebroen. Hvis du ønsker en dukkert, kan du gjøre det ved badeplassen like ved stasjonen, for på østsiden av elva er det dårligere muligheter for bading, i alle fall på denne turen.

Den videre ferden går langs Fv 172, men når gang- og sykkelveien opphører, svinger du til høyre, inn på Fv 278. Den er lite trafikkert, og går gjennom boligstrøk og skog. Når du har syklet totalt 43 kilometer, møter du igjen Fv 172, og den fortsetter du på inn til Sørumsand, der du startet turen.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Sørumsand - Frogner Sørumsand Frogner 13,9 km