Rundtur på Totenåsen

Her begynner Toten

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 09.09.2012

Totenåsen

Torsætra er et knutepunkt og et populært turmål for den som ferdes på Totenåsen. Men det er også fint å starte turen herfra. Man kan kjøre inn hit med bil - både fra nord- og sør-siden av åsen. Og så er det bare å legge i vei - enten det nå er på ski, sykkel eller til fots. Vår sykkeltur er en rundtur med Torsætra som utgangspunkt. Stikkord er Hurdal, Høversjøen og Vesterås.

Det går to bomveier sørover fra Torsætra, og det er Garsjøvegen vi skal sykle. Dette er den gamle Kongevegen over Totenåsen. Etter ca. 350 meter, ved en åpen plass der det er satt opp løypekart og -skilt, tar en vei av på høyre side. Her fortsetter vi rett fram på hovedveien.

Vi passerer Garsjøen og Brennsætersjøen, og har god utsikt - bl.a. tilbake mot den mektige Torsæterkampen, den høyeste toppen på Totenåsen (841 moh.). Terrenget er for det meste ganske flatt, men etter ca. 6 kilometer begynner det for alvor å gå nedover. Så - etter at vi har passert Kroken gjennom en kraftig høyresving - går det oppover igjen, fram til "bomstasjonen" ved grensa mellom Østre Toten kommune i Oppland og Hurdal kommune i Akershus.

Vi skal nemlig en sving innom Hurdal på denne turen. Vi tar en titt på tavla med kart og informasjon om Totenånsen - og nyter så en strålende utsikt mot Hurdal mens vi sykler bratt nedover forbi Rognlia-gårdene.

Vi startet 500 meter over havet, og er nede i rundt 290 meters høyde når vi tar til høyre i første kryss. Nå legger vi om kursen - mot vest og nord. Vi tråkker oss innover på Høversjøvegen, og det er for det meste jevn stigning helt til vi er framme ved Høversjøen (346 moh.). På vei oppover er det fint å ta en pust i bakken ved Rognlisaga, og se litt nærmere på dette fine kulturminnet, som er en viktig del av Hurdals historie. Saga ligger ved fossen i Dalsberga, og det første sagbruket her ble bygd av Carsten Anker på 1790-tallet. Et informasjonsskilt forteller den spennende historien om saga ved Høverelva.

Etter vel 4 kilometer innenfor Hurdals grenser, kommer vi tilbake til Østre Toten kommune ved sørenden av Høversjøen. Nå er det bare å legge i vei innover langs vannet - det er rundt 5 kilometer langt. På grunn av skog ser vi vannet bare sporadisk. Utsikten er best helt i sør.

Det er Vesteråsvegen vi sykler på, og oppe til venstre har vi Høverdalskampen (708 moh.). Litt etter vannet venter ny stigning, og den strekker seg - jevnt og trutt - over rundt 6 kilometer, helt til Vesterås. Med Jenssæterelva på venstre side sykler vi innover gjennom dalføret, og ca. 3 kilometer etter vannet passerer vi Jenssætra.

Vi fortsetter rett fram gjennom krysset like etter setra, og det samme gjør vi i neste kryss. I den siste bakken får vi bygningene på Vesterås på venstre side. Dette er et tidligere overnattings- og hvilested for tømmerkjørere. I dag leies stedet ut. Ett av husene brukes som selvbetjeningshytte for DNT.

Straks er vi oppe i Vesterås-krysset - ca. 500 meter over havet - samme høyde som Torsætra. Ja, de to punktene ligger omtrent på samme breddegrad også, men vi skal først mot sørøst, før vi avslutter turen i nordøstlig retning.

Vi svinger ned til høyre i dette krysset - og vi skal til høyre også i neste. Etter hvert åpner landskapet seg med utsikt mot sør. Vi passerer Sisselrotkampen hyttefelt, og ved utgangen av en venstresving er vi framme i nok et veidele. Her tar vi til høyre. Ca. 1,5 kilometer etter dette må vi være OBS - for et stykke nede i bakken skal vi svinge 90 grader til venstre, forbi en bom. Oppe i lia ser vi Anfinnsætra.

Fra Vesterås og hit er det flere strekninger med stigning. Men snart når vi turens høyeste punkt - ca. 660 meter over havet. Og nå blir det lett. Vi triller ned bakkene til Torsætra, og dermed er vi tilbake der vi startet.

Her var det servering til turfolket fram til 2023. Og dette er et sted med lange tradisjoner. Helt siden 1800-tallet har Torsætra tilbudt overnatting og noe å spise. "Kvilstelle" kalte tømmerhoggerne stedet den gang. Nå drives Torsætra som selskapslokaler, og det holdes kurs og seminarer her.