Torsæterkampen rundt

Panorama mot Toten

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 01.09.2012

Totenåsen

Den mektige Torsæterkampen ruver godt i landskapet. Med sine 841 meter over havet er den aller høyest av toppene på Totenåsen. Med Skreia som utgangspunkt skal vi sykle på alle sider av Torsæterkampen. Vi skal Torsæterkampen rundt!

Vi skal ikke opp på selve toppen. Det er ganske vanskelig å komme seg dit med sykkel. Men stigning blir det likevel. Fra ca. 160 meters høyde skal vi opp i 660 meter over havet. Da har vi syklet i 10 kilometer. Så her er det bare å stålsette seg…

Vi starter i krysset like ved Fossen bru i Skreia sentrum. Vi sykler innover i Kvennomslinna, og det går ikke lang tid før stigningen begynner. Etter hvert kommer vi i skogen, men ved Stange åpner kulturlandskapet seg. Veien videre heter Øverskreien, og vi har strålende utsikt nordover Toten mens vi sykler fram til Olterud.

Her tar vi av, opp til venstre. Og nå skal det bli mer av både motbakker og utsikt. Det er bare å gire ned, og ta fatt på Nygårdseterlinna! På vei oppover får vi - "tråkk for tråkk" - bedre og bedre utsikt over Toten-bygdene og Mjøsa. Det er virkelig et flott panorama!

Nygårdsætra er øverste gård, og nå overtar grusveien. Vi er kommet inn i skogen, og når veien deler seg, holder vi til venstre - og fortsetter "klatringen". Ved Oksbakken når vi høyeste punkt, og som nevnt, har vi nå bak oss en mil av turen.

Oksbakken er et populært startsted for skiturer vinterstid. Herfra kommer man både til Rausteinshytta og Torsæterkampen. Det er også fint å starte fotturer herfra.

Nå kan vi endelig puste ut, og sykle videre i lett terreng. To Hutjern passeres - i et område med flere hytter. Oppe til venstre ligger en annen 800-meterstopp - Tjuvåskampen (812 moh.). Det går sti opp dit fra Langsætra.

Vi kommer fram til et veidele der vi skal holde til venstre. Etter at vi har syklet litt oppover (fin utsikt sørover!), og så litt ned igjen, må vi være OBS - for et stykke nede i bakken skal vi svinge 90 grader til venstre, forbi en bom (ca. 1,5 kilometer fra forrige veidele).

Vi ser Anfinnsætra oppe i lia, og etter en kilometers oppoverbakke, er vi ganske nøyaktig i samme høyde som ved Oksbakken. Også her er det flott utsikt.

Fram til nå har vi syklet nord og vest for Torsæterkampen. Vi er nå sør for toppen - vi passerer turens sørligste punkt, og skal videre østover. Nå er det faktisk bare å trille ned lange, fine bakker til Torsætra (500 moh.) - rett ved foten av Torsæterkampen.

For langt her inne på åsen ligger altså dette særpregede serveringsstedet, som helt siden 1800-tallet har tilbudt overnatting og noe å spise. "Kvilstelle" kalte tømmerhoggerne stedet den gang. Nå drives Torsætra som selskapslokaler, og det holdes kurs og seminarer her. Kafedriften ble avviklet i 2023. Torsætra er et utmerket utgangspunkt for turer på Totenåsen, sommer som vinter.

Kun siste del av turen gjenstår. Vi skal rett nordover, og mens vi sykler langs Skjeppsjøen, har vi fin utsikt tilbake mot Torsæterkampen. Etter at vannet er tilbakelagt, begynner det å gå nedover. Ca. 6,5 kilometer fra Torsætra deler veien seg, her holder vi til høyre, og fortsetter turen ned Rossgutua.

Litt etter at vi har krysset elva, kommer vi ut av skogen, og kan nyte kjempeflott utsikt mot Skreia, Mjøsa og store deler av Østre Toten. Vi tar farvel med åsen, og det går ikke så mange minuttene før vi er nede igjen på Skreia.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Skreia - Olterud Skreia Olterud 4,7 km