Nord på Minneåsen

Hurdal - Feiring

Gradering:

Medium

Minneåsen er et populært turområde i Hurdal, med løyper gjennom variert og fint terreng. Denne turen går i den nordlige delen av området. Vi får bryne oss på noen bakker, vi kan gli lett gjennom strøkne løyper i behagelig skogsterreng - og nyte utsikten fra åsen mot Hurdalssjøen.

Vi starter på Haraldvangen, og følger løypa langs riksvegen sørover til Hurdalsenteret. Så følger en bratt stigning opp til Kinnavegen. Der tar vi til venstre. Etter ca. 900 meter kommer vi til et nytt løypekryss der vi tar til høyre. Nå følger 2 kilometer med stigning opp til Hermodts plass. Fra Haraldvangen til Hermodts plass gjør vi unna vel 200 høydemeter. Hermodts plass er en parkeringsplass ved vegen mellom Hurdal og Minnesund, og er et alternativt utgangspunkt for rundturen.

Vel framme på Hermodts plass krysser vi bilvegen og går nordover Minneåsen. Etter alle motbakkene opp fra Haraldvangen har vi nå 5 kilometer foran oss med i forholdsvis flatt terreng. Etter 2,5 kilometer passerer vi Knuvlebeitmyra, der det er satt opp en stein til minne om fallskjermslipp til hjemmestyrkene under 2. verdenskrig. Vi kommer forbi tre vann her oppe på åsen, først Vålsjøen, deretter Tisjøen og til slutt Aklangen.

I nordenden av Aklangen er nytt løypekryss. Her skal vi til venstre. Vi passerer Vestre Mortjennet, før vi kommer til en del av løypa som går utenom skogsbilveg. Her er det et par bratte bakker og skarpe svinger før vi kommer ned på en annen skogsbilveg, Siridalsvegen. Her kommer vi raskt til en stigning med fin utsikt over Hurdal. Når vi er framme på toppen, har vi vel 3 kilometer med utforbakke foran oss. Vel halvveis i disse bakkene krysser vi igjen bilvegen mellom Hurdal og Minnesund. Her er det en liten parkeringsplass som er et alternativt utgangspunkt for denne rundturen.

Etter å ha krysset bilvegen er vi over på en annen skogsbilveg, Kinnavegen. Den starter utfor, så er det stigning. I oppoverbakkene er det fin utsikt over Hurdalssjøen og Hurdal. Det er vel verdt å ta det såpass med ro her, at en også kan nyte utsikten nordover. Når vi når toppen, har vi ei lita utforkjøring før vi er tilbake i krysset der vi tidligere tok av på veg opp til Hermodts plass.

Da er det igjen en knapp kilometer til vi når krysset der vi tar av ned mot Haraldvangen. Her går det radig nedover! Det er noe snøscootertrafikk fra Haraldvangen her, så vær litt OBS på det.

Se løyper turen består av