Rundt Gyrihaugen

Sommerkveld ved Skardet

Foto: Erik Unneberg, 07.06.2008

Krokskogen - Hole

Gyrihaugen (682 moh.) er et landemerke som kan skues fra mange steder i Marka og fra lavlandet nord og vest for Krokskogen. På denne turen, som både starter og slutter nede ved Steinsfjorden, skal du sykle rundt hele Gyrihaugen. Men du kommer faktisk så nær at du med bare noen minutters ekstra innsats til fots, vil kunne bestige dette fantastiske utsiktspunktet.

Du starter ved Sundvollen og sykler inn på Åsaveien. Den kommer du inn på ved å sykle nordover fra bensinstasjonen ved sundet. Du er nå på østsiden av Steinsfjorden, og ser vannet ved flere anledninger. Denne strekningen er ganske flat, så det er ganske lett å komme seg frem til Åsa-krysset i nordenden av vannet.

Nå tar du til høyre og starter på stigningene. Fortsatt har veien asfaltdekke, men vær forberedt på å sykle på lette gir de nærmeste kilometerne. Nederst i veien ligger kjerratmuseet, og der kan du finne mye informasjon om kjerraten i Åsa. Den gikk i sin tid oppover åssiden like ved den veien du sykler på. Ca. 3 km etter Åsa, etter å ha kommet deg opp 250 høydemeter, svinger du opp til høyre. Du kan selvsagt avlegge Damtjern et besøk først. Dit er det 1,5 km og en stigning på ytterligere 120 meter. Der kan du kanskje ta en badepause, men du må i så fall tilbake til dette krysset før du fortsetter turen.

Veidekket skifter nå fra asfalt til grus, og det er nye stigninger du nå har begitt deg ut på. Snaut tre kilometer senere har du passert Huken seter, som du riktignok ikke ser på grunn av skogen, og er da fremme ved en blåmerket sti på høyre side av veien. Det er denne du kan legge i vei på hvis du vil opp på Gyrihaugen, men det blir i så fall uten sykkelen. Beregn i alle fall 20 minutter på de snaut 1,5 kilometerne opp til toppen, der et av Markas aller beste utsiktspunkter finnes.

Selve sykkelturen går videre sydover på god grusvei, og ved Fjellseterbommen svinger du til høyre, for så å ta til høyre også i neste veikryss (ved Fjellsetra). Neste etappe går nordover - og oppover - langs Fiskebekken til Skardtjern. Herfra er det blåmerket sti til Migartjern og Mørkganga for de som ønsker en ny avstikker til fots til flotte steder. Du kan lese mer om dem i Markadatabasen.

Ferden videre fra Skardtjern går på blåmerket trasé nedover Skardveien. Denne er kategorisert som trillesti, men mange vil sikkert kunne holde seg på sykkelsetet store deler av den. Pass på å nyte utsikten mot Steinsfjorden! På vei ned møter du skogsbilveien fra Elvikbråtan, og den følger du ned dit ved å ta til venstre. Du kommer tilbake til Sundvollen ved å sykle Åsaveien som du startet turen på.