Fra foten av Gjelleråsen skal vi på langtur – helt til toppen av Lillomarka. Turen går innom hele fire serveringssteder, og det blir både ”klatring” og behagelige nedoverbakker underveis. Det er over tre mil på vei og sti.

Start og ”innkomst” er på Stovner. Første etappe går inn til Liastua, første sted med servering. Men foreløpig er bare 1,5 kilometer tilbakelagt. Herfra sykler vi nordover til Skillebekk, krysser riksveien og tar fatt på strekningen over mot Skytta. Etter svært lett terreng fram til nå, blir det litt stigning å bryne seg på i første del av denne ”overfarten”.

Vi sykler ikke helt ned til Skytta, men tar til venstre i krysset når vi kommer ned bakkene – til veien som går mot Steinbruvann. Den skal vi følge. Dermed er vi i gang med ”rundtur-delen” av denne turen. For vi kommer tilbake hit.

Vi sykler på Gamle Bergensvei forbi Romstjern til Steinbruvann – begge steder er det fint å bade. Neste vann heter Breisjøen. Dette er drikkevann, så her kan det derfor ikke bades. Vi har nå syklet vestover en stund, og legger om kursen – mot nord. Muskulaturen utfordres opp Bispedalen (1,8 kilometer), og vi er framme ved Lilloseter. Her er det mat og drikke å få kjøpt.

Neste etappe går opp til Sinober. Her er det bare mindre stigning på noen korte strekninger. Vi tar oss fram på grusvei og sti, passerer Kjulstjern (fint å bade) og Sørskogen, der det også er servering. Vel framme på Sinober får vi nok en mulighet til å kjøpe mat og drikke, men dette er også siste mulighet, om vi da ser bort fra Liastua som vi om en stund skal passere for andre gang.

Vi er nå rundt 400 meter over havet, på toppen av Lillomarka. Det er tid for å sette kursen hjemover igjen, dvs. i sørøstlig retning. Først er det ”utforkjøring” ned Svenskedalen – nærmere 200 høydemeter på 2,5 kilometer. Videre følger vi skogsbilvei og en bit av skiløypa, og passerer Bjønndalen på vei til Skytta.

Snart er ringen sluttet, og vi er tilbake i kjente spor – på vei mot Skillebekk, Liastua – og så til slutt Stovner.

God tur!

Slik reiser du til og fra Stovner

Nr Navn Fra Til Lengde i km
430 Stovner - Liastua Stovner Liastua 1.5