Rundtur i Maridalen

Kirkeruinene i Maridalen

Foto: Erik Unneberg, 20.05.2006

Nordmarka syd

Fra Korsvoll i sør og vest skal vi over til østsiden av Maridalen. Og vi skal et godt stykke nordover - til Sandermosen stasjon. Vi skal sykle gjennom frodig kulturlandskap, på turveier inne i skogen, og langs Maridalsvannets bredder.

Første del av turen går direkte til utløpet av Maridalsvannet. Vi følger turveien fra Korsvoll til Brekke, krysser Maridalsveien og fortsetter på veien som fører oss ned til demningen. Herfra er det flott utsikt innover vannet.

Så skal vi under jernbanelinja - og via Myrerveien og Midtoddveien kommer vi inn på turveien som går nordover fra Kjelsås. Det er litt "klatring" fra Maridalsvannet og hit. Men dette er også den eneste motbakken som er verdt å nevne på denne turen, foruten bakken nord for Monsetangen. Riktig nok er det noen småbakker på vei innover dit, men stort sett kan vi slå fast at denne turen går i svært lett terreng.

Vel framme på Monsetangen får man gjerne følelsen av å være langt til skogs, langt fra folk. Her inne er det en god del færre syklister og gående å se enn i andre deler av Maridalen. Helt fra Kjelsås og hit har vi syklet inne i skogen, og det skal vi fortsette med en stund til. Neste etappe går opp til Sandermosen stasjon, der vi krysser jernbanelinja og sykler forbi de gamle stasjonsbygningene.

Nå setter vi kursen sørover, og herfra sykler vi på asfaltert vei helt til Hammeren. Det er lange, fine nedoverbakker til Sander gård, og dermed er vi inne i det fine kulturlandskapet som er typisk for Maridalen. Vi sykler vestover langs den nordlige enden av Maridalsvannet, og har fin utsikt mot sør, ikke minst fra kirkeruinene ved gården Kirkeby. Dette er det mest kjente kulturminnet i Maridalen - et flott sted for en rast.

Veien er kort herfra til Hammeren, og via en bit av Ullevålseterveien kommer vi inn på turveien sørover mot Låkeberget. Denne følger vi dit, og videre tilbake til Korsvoll, der turen startet. Veien går sørover langs skogkanten, og vi har fin utsikt mot storgårdene i Maridalen på vei hjem.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Korsvoll - Brekke Korsvoll Brekke 1 km