Maridalsvannet rundt

Område: Nordmarka syd
Lengde: 13.1 km
Gradering: Lett

Maridalen er et flott turområde, og Maridalsvannet ligger der som et stort ”øye” nederst i dalen. Vi skal sykle rundt vannet, og starter på vestsiden, i Brekke-krysset.

Mange velger å sykle innover på den asfalterte og trafikkerte Maridalsveien, men vår tur går på grusveien som ligger vest for hovedveien. Dette er en fin turvei som går i grenselandet mellom skogen og kulturlandskapet. Denne følger vi forbi Låkeberget og fram til Hammeren.

Nå legges kursen østover, på asfaltert vei. På deler av strekningen fram til Sander gård kommer vi tett innpå Maridalsvannet. Ta gjerne en avstikker opp til kirkeruinene – her er det også fint å slå seg ned og nyte utsikten over vannet.

Vi følger Maridalsveien og den historiske Greveveien, krysser Dausjøelva og forlater asfaltert vei når vi er framme ved Sander. Nå er vi kommet fram til den nordøstre enden av vannet, og det er tid for å vende nesen sørover.

Vi sykler opp gårdsveien, forbi bygningene – og snart kommer vi inn i skogen. Her venter det oss litt ”motgang” i form av noen bakker med en stigning på ca 30 høydemeter i løpet av en halv kilometer. ”Motsatsen” til disse får vi nyte godt av i nedoverbakkene ved Kjelsås. Da befinner vi oss i Midtoddveien (asfalt igjen), etter å ha syklet gjennom skogen et godt stykke.

Nederst i bakken tar vi skarpt til høyre, inn i Myrerveien, sykler videre under jernbanelinja og kommer fram til munningen av Maridalsvannet. Her starter Akerselva. Fra demningen kan vi nyte panoramautsikt innover vannet. Nå gjenstår bare siste etappe tilbake til Brekke-krysset.

God tur!

Slik reiser du til og fra Brekke

Nr Navn Fra Til Lengde i km
273 Brekke - Låkeberget Brekke Låkeberget 2.3