Gjennom kulturlandskapet ved Stovivann

Vestmarka

Gradering:

Lett

Kulturlandskapet ved Stovivann er et av de vakreste i Bærum, og denne turen tar oss gjennom en del av det. Her er det gårder som har vært i drift siden jernalderen, og det finnes mange kulturminner i området. Både godt jordsmonn og et gunstig klima her er faktorer for gode vekstvilkår for både avlinger og et rikt plante- og dyreliv. Samtidig ligger Stovivann rett ved markagrensen, og man kommer derfor lett inn i Vestmarka herfra. Vår tur leder oss også inn dit!

Vi starter ut fra Skui idrettspark, ved foten av den fredede Skuibakken. Den var i sin tid verdens største hoppbakke. Fra den ble åpnet i 1928 til den ble nedlagt i 1996 økte bakkerekorden fra 67,5 til 122 meter. Vi sykler først inn i lysløypetraseen, og tar av opp til høyre når vi møter veien. Den leder oss opp til hoppkanten på Skuibakken, og herfra har vi utsikt mot store deler av Vestre Bærum, blant annet begge Kolsås-toppene.

Herfra følger vi veien mot Persbråtan, og triller inn i det vakre kulturlandskapet på vestsiden av Svartoråsen. Vi passerer Persbråtan og Rønningen gård, og herfra har vi flott utsyn opp mot Ramsåsen (420 moh.) som står som en vegg i vest.

Ved neste veidele svinger vi til høyre, og er nå på Jordbruveien. Den fører oss opp til parkeringsplassen ved Jordbru. Herfra sykler vi inn på lysløypetraseen som stikker opp til høyre. Den er som regel helt grei å sykle i, men hvis det har regnet en del, kan den være litt gjørmete noen steder. Snart er vi fremme ved Kattås. Her er det både parkeringsplass og busstopp, så det hadde også vært mulig å starte turen her. Rett før Kattås går det lysløypetrasé opp mot Vestmarksetra, så hvis man vil utvide turen ved å ta en lengre runde i Vestmarka, er det en mulighet herfra.

Nå får vi asfalt under hjulene, og får god fart nedover Vestmarkveien. Vi tar av til venstre etter noen hundre meter, og kommer da inn på en turvei som straks leder oss ut på en bredere grusvei. Man må virkelig passe på å nyte landskapet her på Tanumplatået. Spesielt fint er det her i begynnelsen av august når kornåkrene bølger i vinden, mens vi har utsyn mot en del av Stovivann.

Vi kommer nå til Ringi gård, som er berømt for sin mais- og ikke minst eplesaftproduksjon. To hundre tusen flasker går hvert år til salg. I tillegg kommer saftpressing for private.

Fra Ringi går det en vei østover til Tanum kirke, men vi sykler videre nordover, og tar stien rundt Butterud gård. Derfra kommer vi inn på Gamle Jarenvei, og passerer i tur og orden gårdene Stovi, Horni, Kveise, Skui og Sand. Hvis vær og temperatur er sommerlig, kan et bad i nordenden av Stovivann anbefales. Det går en turvei fra Horni frem til badeplassen. Eller hva med å prøve fiskelykken? Det er både gjedde og grov abbor i vannet. Ål og mort finnes der også.

Rett etter Sand tar vi ned lysløypetraseen der vi startet fra, og er snart nede på Skui igjen.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Skui - Jordbru Skui Jordbru 3,9 km