Vi skal langt inn i Nordmarka, til Tverrsjøstallen, Gjerdingen, Daltjuven og Bjørnholt. Det blir en skikkelig rundtur i den nordlige og sørlige delen av Nordmarka, med Sørkedalen skole som utgangspunkt.

Vi setter kursen mot Kringla, og er dermed på vei ut av Sørkedalen. Vi sykler videre mot Storflåtan, gjennom områder der det ble drevet tømmerfløting i stor skala i første del av 1800-tallet. Vi fortsetter opp Spålsveien, og ved hjelp av en fin trillesti kommer vi fram til Øyangen.

Rett etter Jonsetangen tar vi til høyre. Vi skal altså ikke helt fram til Ringkollen, slik rutebeskrivelsen nedenfor viser. Vi runder Øyangen, sykler videre langs Mosjøen og får nok et parti med trillesti før vi er framme ved Store Sinnera.

Etter å ha syklet gjennom Sinnerdalen er vi framme ved Tverrsjøen og Tverrsjøstallen, som er nordligste punkt på denne turen. Nå setter vi kursen østover, gjennom Kalvedalen og videre langs Gjerdingen til Gjerdingdammen. Dermed er kursen dreiet sørlig, og vi følger Store Daltjuven, Store Sandungen og Hakkloa videre.

Turen fortsetter forbi Bjørnholt, og vi kommer ned til Skjærsjøen. Hvilket vann dette er i rekken, har vi mistet oversikten over, men det er i hvert fall nummer 15. Mulighetene for en rast i idylliske og flotte omgivelser, er nesten utallige.

Nå skal vi rett vest – over til Sørkedalen igjen. Men vi må først litt nordover, forbi Ullevålseter, Blankvannsbråtan og Finnnerud. Herfra går det rett ned lia til Elveli og Sørkedalen skole.

God tur!

Slik reiser du til og fra Sørkedalen skole

Nr Navn Fra Til Lengde i km
96 Sørkedalen skole - Kringla Sørkedalen skole Kringla 9.4