Rundtur fra Kirkebygda

17,4 km

Område:

Østmarka

Med Kirkebygda som utangspunkt skal vi til Ytre Enebakk og tilbake. Rundt halvparten av turen går på asfaltert vei.

Det er naturlig å dele opp turen i to deler. Første del følger fylkesvei 120 sørvestover til innfartsparkeringen nedenfor Larsbraaten. Vi tar en liten avstikker opp til dette gamle stølshuset, som er flyttet hit fra Valdres. Her er det ofte mye folk og stor utfart i helgene vinterstid.

Vi triller ned igjen til hovedveien, for vi skal videre mot sørvest. Nå følger vi fylkesveien gjennom lett fallende terreng til Tangen bru i Ytre Enebakk. Rett før krysset, får vi fin utsikt sørover vannet Mjær. Kanskje vi tar en sving bortom sentrum i Ytre Enebakk, og får da også se et annet vann her i området, Våg.

Ved Tangen bru starter del to av turen, og nå skal vi følge en annen trasé tilbake til Kirkebygda. Men starten er den samme - i ca. 800 meter langs fylkesveien. Her svinger vi av, og følger Solbergveien innover i nordøstlig retning.

Etter at tunet på siste gård er passert, har vi en strekning på 2,2 kilometer med blanding av sti og gjengrodd skogsbilvei framfor oss. Det er helt greit å ta seg fram her - få partier med bløtt terreng.

Ved Ombergstumåsan tar vi til venstre og følger stien fram til vi igjen får grus under dekkene, og svinger til høyre. Ganske straks treffer vi Oppsahlveien, hvor vi tar til venstre.

Ny økt på trillesti venter - denne gang ca. 650 meter i oppoverbakke. Så kan vi slappe av i nedoverbakke (grus) til Roligheta. Herfra fortsetter turen nordøstover på skogsbilvei i ganske flatt terreng.

Vi kommer ned til fylkesvei 120 og krysser Børterelva. Dermed er vi tilbake der vi startet.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Kirkebygda - Larsbraaten Kirkebygda Larsbraaten 4 km