Dalen - Skomakartjennet

Hurdal - Feiring

Utgangspunktet for denne sykkelruta er parkeringsplassen ved Dalen. Hit kan du naturligvis kjøre, eller du kan følge rute 948, som kommer opp fra
Stubberuddalen, nede ved Mjøsa.

Det er bratt opp hit til Dalen, og det er også stigning når du nå skal sykle innover Feiringåsen. Hele ruta går på skogsbilveg. Fra bommen sykler du oppover Kolldalsvegen, først forbi de øverste gårdene, og så inn i skogen. Flere steder har du fin utsikt ned mot Mjøsa.

Etter vel 2 kilometer, ved Skomakarbakken, flater vegen ut. Herfra går det sti til St. Pauls gruve og Skreikampen. Du befinner deg nå i ca. 570 meters høyde, og kan trille lett ned bakken til Skomakartjennet. I krysset i bunnen av bakken tar du til venstre, og like etter - i neste kryss, ender denne ruta. Tar du til venstre her, kan du følge rute 942 til forbi Langtjennet til Bøhnshytta. Tar du til høyre, kan du fortsette inn til Bergersetra, videre forbi Bjønnhaugen, gjennom Skreifjella og ned til Fjellhaug (rute 949).

Dalen

Foto: Erik Unneberg, 27.09.2012

Skomakartjennet - Bjønnhaugen - Fjellhaug 12,1 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring
Bøhnshytta - Langtjennet - Skomakartjennet 4 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Bøhnshytta - Atthaldsdammen - Holmtjennet - Skomakartjennet 6,9 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring
Stubberuddalen - Dalen 3,1 km Offentlig vei Hurdal - Feiring

Skomakartjennet - Bjønnhaugen - Fjellhaug

Hurdal - Feiring

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé