Skullerudstua - Fjellstadbakken - Sør-Elvåga

Rutenr:

Type:

Utgangspunktet for denne sykkelruta er Skullerudstua. Herfra følger du skogsbilveien mot nordøst. Du skal altså ikke ut mot parkeringsplassen. Etter ca. 350 meter tar en vei av mot venstre. Her går rute 449 til Østensjøvannet.

Men vår rute fortsetter rett fram - opp en bakke på østsiden av Skraperudtjern. Etter nye 350 meter, deler veien seg. Her skal du inn til høyre. Veien rett fram går mot Rustadsaga (rute 451).

Nå venter noen hundre meter med stigning innover dalen. Når veien flater ut, er du framme ved Fjellstadbakken, en slalåmbakke som Oslo kommune anla i 1972. Fallhøyden var 68 meter og bakkelengden 290 meter. Mange kan nok huske flotte skivintre og yrende aktivitet i Fjellstadbakken på 1970- og 1980-tallet. I 1988 ble skitrekket fjernet og senere flyttet til Trollvasskleiva/Grefsenkleiva.

Etter litt mer stigning, kan du snart la musklene hvile i en frisk nedoverbakke. Dermed er du nede på Øgårdssletta, og holder til høyre. Du får Øgården på venstre side, og tar fatt på bakkene opp til Høyås (fra ca. 180 til 240 moh. på rundt 650 meter). Rute 215 fortsetter nå ned til Gullsmeden, men du skal ta til høyre her.

Snart triller du ned en lang, fin bakke. Nederst kan du se et skilt på venstre side som forteller at en gren av Plankeveien gikk her. Dette var en vintervei fra Rausjø sag til Christiania som var i bruk fra 1760 til 1865.

Petersbråtan befinner seg rundt neste sving, og herfra kan du se nordover Nord-Elvåga, der skiløypa går vinterstid. Kun noen få hundre meter av veien gjenstår, og du når målet ved Skyttenbrua, også kjent som El Paso.

Skyttenbrua bringer deg over fra Oslo til Akershus. Grensen går nemlig midt i sundet, som også markerer overgangen mellom Nord- og Sør-Elvåga. Her er det fint å ta seg en rast og nyte utsikten over vannet.

Det går sti videre til Deledalen, men den er ikke å anbefale for syklister.
Grenseoverskridende ved Elvåga

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 05.07.2015

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område