Jessheim - Holtersaga

Romeriksåsene - Nannestad

Denne sykkelruta kan være starten på en fin tur inn i Marka. Den går vestover fra Jessheim, nærmere bestemt fra rundkjøringen ved jernbanestasjonen (Furusethgata/Ringvegen).

Du starter med å sykle opp Furusethgata, forbi Ullensaker rådhus og kulturhus. I første rundkjøring tar du til venstre, og i den neste - like etter - til høyre. Nok en rundkjøring ligger foran deg - her sykler du rett fram - og enda en til, her holder du til venstre.

Du er allerede inne på Gardermovegen, og den skal du følge et stykke videre. E6 og Gardermobanen krysses i Kverndalen, og snart tar Krokfossvegen av på venstre side. Gardermovegen fortsetter rett fram (rute 864 til Gardermoen) - mens du skal inn på Krokfossvegen.

Fram til dette krysset er det gang- og sykkelvei. Det er det også på et par kortere strekninger på resten av ruta. Ved krysset er det skiltet vei til Raknehaugen, Nord-Europas største gravhaug. Den er over 15 meter høy og 77 meter i diameter. Ifølge sagnet er den reist over kong Rakne (600 e.Kr.).

På Krokfossvegen sykler du forbi Hovin skole - og så åpner kulturlandskapet seg. Mens du triller nedover gjennom lange, fine unnabakker, har du flott utsikt mot bl.a. åsene i vest, der denne ruta ender.

I dalbunnen renner Leira. Rett før elva er det fint å ta en avstikker ned til Kråkfoss. Her er det benker og bord, og fint å raste. Restene av damanlegget her er fortsatt synlig. Vannkraften i fossen er i mange hundre år blitt utnyttet til sagbruk, møller og kraftverk. Første gang kornmøllene i Kråkfoss omtales i skriftlige kilder var i 1394, og kvernbruket var lenge det største i Ullensaker, ifølge Akershusmuseet.

Når du krysser Leira, sykler du fra Ullensaker kommune og inn i Nannestad. Nå venter en drøy kilometer med stigning. Ved Holter tar du til høyre, og ganske straks til venstre igjen på Løkenvegen.

Litt mer oppoverbakke venter, og så er du framme i rundkjøringen ved Eltonåsen. Tar du til høyre her, kan du komme til Gardermoen i rute 855. Rute 854 kan du følge mot venstre - til Ask.

Vår rute fortsetter rett fram, og så mot høyre, i Åsvegen. En halv kilometer senere er du i krysset ved Holtersaga. Her har du valget mellom å fortsette nordover i grenseland mellom kulturlandskapet og Romeriksåsene - og å ta deg inn i Marka. Rute 853 går til Åsgreina og Rustadmoen, mens rute 258 går inn til Gimildammen, med gode forbindelser videre innover.
Folksomt i hovedgata

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 15.08.2014

Algarheim - Jessheim 5 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Romeriksåsene - Nannestad
Holtersaga - Åsgreina - Rustadmoen 9,5 km Offentlig vei Romeriksåsene - Nannestad
Jessheim - Gardermoen 9,2 km Offentlig vei Romeriksåsene - Nannestad

Holter-Åsen-runden 20,2 km Skitur Holtersaga - Holtersaga
Trimtur fra Jessheim 33,6 km Sykkeltur Jessheim - Jessheim
Øst i Romeriksåsene 9,4 km Sykkeltur Harasletta - Holtersaga

Fra by til by på Romerike