Tofte - Oredalen - Røskestadvannet

Hurummarka

Sykkelruta starter i Tofte sentrum, i krysset mellom fylkesvei 281 og veien som går ned til båthavna. Første del av ruta går sørvestover langs kystlinja på Hurumlandet. Du sykler gjennom tettbebyggelsen og får snart flotte strender og svaberg på venstre side - strålende utsikt over Oslofjorden likeså. Kanskje du skal benytte anledningen til et bad, om vær og temperatur tillater det?

En knapp kilometer fra start kommer du fram til Sagene. Her tråkker du opp en liten bakke med de nedlagte Hurum fabrikker på venstre side. Rett etter industriområdet er det en båthavn. Nå tar du farvel med kysten, og svinger inn i Sagenedalen.

Herfra er det stort sett sammenhengende stigning i vel 4 kilometer, opp til rutas høyeste punkt - ca. 180 meter over havet. Med kurs mot nord sykler du oppover gjennom dalen. Her er det skog på begge sider. Når halvparten av oppoverbakkene er tilbakelagt, skal du ta farvel med den asfalterte hovedveien. Rute 673 fortsetter på den - mot Holmsbu, mens du tar inn til høyre, og sykler oppover forbi Oredalen avfallsdeponi.

Du holder til venstre, og tar fatt på Oredalen. Nå har du grus under dekkene, og sykler nordover gjennom skogen. Men skogen står ikke tett helt inntil veien, så dersom du kikker deg tilbake, har du fin utsikt nedover dalen.

Etter at høyste punkt er passert, er du straks framme ved veien mellom Hurum mølle og Røskestadvannet (rute 671). Her tar du til høyre. Snart får du vannet på venstre side. På vei langs vannet passerer du flere steder der det er fint å ta seg en rast. Helt på tampen av ruta kommer du til en fin plass der det er satt opp bord og benker. Kanskje du også har lyst å prøve fiskelykken her inne "i freden og roen"?

Sykkelruta ender rett forbi demningen. Herfra går det en vei inn til venstre i retning Langvann og Rødvann (rute 835). Du kan også komme til Svartvannsbekken ved å sykle opp bakken på venstre side (rute 836). Begge disse rutene er fine alternativer dersom du vil videre innover gjennom Hurummarka. Fortsetter du derimot rett fram, kan du komme tilbake til Tofte i rute 668 og til Filtvet i rute 669.
Ned Oredalen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 01.06.2014

Røskestadvannet - Langvann - Rødvann 5,4 km Skogsbilvei/turvei Hurummarka
Tofte - Holmsbu 12 km Offentlig vei Hurummarka
Hurum mølle - Røskestadvannet 7 km Offentlig vei Hurummarka
Tofte - Oredalen - Røskestadvannet 10,2 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Hurummarka