Sonsveien - Kongeveien - Ødemørk

Mossemarka

Denne sykkelruta går inn i Mossemarka fra Sonsveien stasjon. Første del av ruta følger gang- og sykkelveien sørover langs gjerdet ved jernbanelinja.

Snart sykler du inn under E6, og like etterpå skiller gang- og sykkelveien lag med bilveien. Noen titalls meter senere skal du ta av fra gang- og sykkelveien, inn til venstre. Du krysser bilveien og sykler ned en bakke, holder til venstre, inn på en kort sti, før du så tar 90 grader til venstre.

Dermed kommer du trygt til motsatt side av E6, og følger grusveien opp en bakke, fram til en snuplass. Nå bærer det ut terrenget - i en skiløypetrasé. Pass på å ta til venstre når den deler seg straks etter snuplassen.

Det kan være bløtt noen steder på denne strekningen, men stort sett er det helt OK å ha med sykkelen her. Det er svak stigning fram til løypekrysset på Kongeveien. Det er vel 500 meter fra snuplassen og hit.

Du tar til høyre i dette krysset, og er dermed på vei rett sørover. Etter en kilometer kommer du inn på grusvei. Da har du passert et løypekryss der du syklet rett fram. Snart er du framme ved Ødemørk - et populært turmål med servering på søndager store deler av året.

Herfra kan du krysse Mossemarka i rute 795, som går til Skihytta i Moss. Da tar du til venstre i krysset før gapahuken. Tar du til høyre, er det Ødemørkveien du sykler på. Rute 796 ender på Kambo. Men tar du til høyre når Ødemørkveien er slutt, kan du komme tilbake til Sonsveien. Dermed får du en fin rundtur.