Ingeborgrud - Fyrivangen - Ihlangsvangen

Eidsvoll - Nes

Denne sykkelruta starter i krysset ved butikken og skolen på Ingeborgrud. Du sykler først et lite stykke vestover på Rønnålvegen og krysser elva Uåa. I første kryss deretter, ved Rønoldtangen, tar du til høyre, inn mot Vestgrenda.

Etter 700 meter rett fram over Ingeborgrudmoen, tar du til venstre, og kommer dermed bort til Heimdal, et fint utgangspunkt når man går på ski i disse traktene vinterstid. Her svinger du inn til høyre - og nå bærer det rett til skogs!

Framfor deg har du vel 3 kilometer med jevn stigning. Litt etter Heimdal deler veien seg, og her holder du til høyre. Den som tar til venstre her, kan sykle opp til Putten og fortsette mot Råkalidammen og Ringsby (rute 839).

Men vår rute har et annet mål - og etter at veien har flatet ut, er det fortsatt litt stigning igjen før du er oppe på rutas høyeste punkt - rundt 320 moh. Du starter i ca. 150 meters høyde.

Veien deler seg igjen, og du fortsetter rett fram. Du befinner deg nå ved den nedlagte setra Fyrivangen. Her på den gamle og fredelige setervollen kan det være fint å ta seg en rast før turen går videre. Og nå går det lett unna - ned mot Rottjennet.

Du kommer til en snuplass - her skal du skarpt til venstre, og følge skogsbilveiene videre - opp til Østvangen, der veien slutter. Helt innerst skal du ned til høyre, på en traktorvei som du følger videre mot venstre. Nå venter ca. 1,3 kilometer med en "miks" av traktorvei og sti. Det går først litt ned, og så er det svak stigning oppover forbi Bårhaughytta. Etter hvert får du "selskap" av en kraftlinje. Det er stort sett OK å sykle her, men det kan være bløtt noen steder.

Men så er du inne på skogsbilvei igjen, og skal til høyre. Tar du derimot først en liten svipp til venstre her, får du se den idylliske Vesle Garsjøen. Ferden videre går svært lett unna - det er flatt eller nedoverbakke i vel 2 kilometer til Ihlangsvangen. Et par avstikkere på venstre side er det bare å overse.

Fra krysset på Ihlangsvangen kan du komme tilbake til start ved å ta til høyre (rute 786). Svinger du derimot til venstre, kommer du til Djupdalsvangen, like ved Utsjøen (rute 788).
Skogbygda skole

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 17.08.2013

Ingeborgrud - Fallet - Ihlangsvangen 9,5 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Eidsvoll - Nes
Ihlangsvangen - Djupdalsvangen 4,4 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Eidsvoll - Nes
Ringsby - Ingeborgrud 5,5 km Offentlig vei Eidsvoll - Nes
Ingeborgrud - Putten - Greniskogen - Ringsby 11,5 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Eidsvoll - Nes

Ingeborgrud - Fallet - Ihlangsvangen

Ihlangsvangen - Djupdalsvangen

Ringsby - Ingeborgrud

Ingeborgrud - Putten - Greniskogen - Ringsby

Eidsvoll - Nes

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé