Dalstjern - Kjønstadsætra - Grustaket

Romeriksåsene - Nannestad

Utgangspunktet for denne sykkelruta er krysset ved Dalstjern på Nordåsen. Hit kommer det ruter fra Grustaket (rute 765) og Rustad (rute 766).

Du starter med å sykle vestover, og ganske snart ser du Skjennumstjernet gjennom skogen på høyre side. Ta gjerne en avstikker på stien som går ned til dette idylliske vannet! Like etter, deler veien seg, og du skal opp bakken til venstre.

Nå blir det en god del "motgang". De første 500 meterne er ganske bratte. Men nedenfor Kjønstadlistua flater veien ut. Snart blir det mer oppoverbakke - denne gang er det kun snakk om en ganske slak stigning opp til veidelet ved Kjønstadsætra. Nå er du på rutas høyeste punkt, ca. 490 meter over havet.

Veien oppover mot høyre er bare en liten stubb, så den er ikke noe alternativ nå, slik den er om vinteren, når det går skiløype der. Derfor holder du til venstre, og kommer inn på ca. 400 meter med traktorvei/løypetrasé. Du er nå på vei i sørlig retning, og snart får du flott utsikt over Honsjøen. I bunnen av en bakke er du atter inne på skogsbilvei.

Vel en kilometer senere deler veien seg. Tar du til høyre, kommer du etter ca. 500 meter fram til Vikkelihytta, som ligger ved Store Vikka.

Men vår rute følger veien mot venstre i dette krysset. Om ikke lenge får du nærkontakt med Honsjøen - du sykler rett forbi utløpet, og dermed starten på elva Hona. Ny nedoverbakke venter, og så skal du ta skarpt til høyre. Men tar du en avstikker til venstre her, er det bare et par hundre meter til Honsjøhytta, der det er bålplass og fint å raste.

Nå gjenstår siste etappe, og snart er du framme i krysset ved Grustaket. Vil du nå ta farvel med Nordåsen, tar du til høyre i rute 763, som fører ned til Maura. Tar du rute 765, som går mot venstre, er du på vei tilbake til utgangspunktet.
Sommerstille ved Grustaket

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 02.08.2013

Maura - Grustaket 7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Romeriksåsene - Nannestad