Bjørtjenn (Vesle Svartungen) - Sauengmyrene

Hurdal - Feiring

Sykkelruta starter i krysset mellom Svartungsvegen og Veslesvartungsvegen, rett ved Bjørtjenn. Den går i nordvestlig retning - og første del av ruta går på Svartungsvegen. Det er en ganske lett rute å sykle - ingen lange og bratte motbakker.

Helt i starten har du Vesle Svartungen på høyre side, og deretter, etter en lite oppoverbakke, Store Svartungen. Du ser vannet sporadisk gjennom skogen - og da ser du samtidig over til Østre Toten og Oppland fylke. Du befinner deg nemlig i grenseland nå, og det gjør du helt til du er framme. Men ruta går i sin helhet i Hurdal i Akershus.

I nordenden av sjøen har skogeieren, Mathiesen Eidsvold Værk, et skogshusvære, Svartungstua. Om vinteren går det skiløype på denne vegen. Her ved Svartungstua slutter løypeansvaret til Hurdal Hele Året, og Kolbu KK tar over.

Snart dukker Hagltjenn opp på høyre side. Vegen går i slak oppoverbakke her, og vel en kilometer etter Svartungstua stikker skiløypa ned til høyre. Men det er ikke den traseen du skal sykle. Vår rute følger skogsbilvegen videre, og etter litt motbakke, flater vegen ut, og landskapet blir mer åpent.

Hølbekkvegen tar til venstre ved Aurtjenn, men den overser du, og fortsetter forbi en bom. Den neste kilometeren har vegen litt dårligere kvalitet, men det er helt fint å sykle her. Du får Totenåsstien på høyre side, og den kommer du "i befatning med" flere ganger. Stien går fra Lygna til Totenvika over Torsætra. Tar du inn på stien her, er det bare 600 meter inn til Vindflosætra. Rute 913 fortsetter derfra til Vindflomyrene og videre til Lund.

Men vår rute holder seg på vegen. I slutten av en venstresving går det en veg rett fram til Einahytta. Hytta er alltid åpen, slik at det her skal være en overnattingsmulighet for den som går Totenåsstien. Du holder til venstre, og nå har vegen høyere standard igjen. Svartungsvegen ender i dette krysset, og Rognholvegen overtar.

En kilometer senere når du rutas høyeste punkt, ca. 620 meter over havet. Litt etter dette, kan det være fint å ta en avstikker på et par hundre meter mot venstre, og følge Totenåsstien inn til Flårudsætra. Kanskje du vil raste på setervollen her?

På resten av ruta er det flatt eller unnabakke. Et godt stykke framover har du nå Vindflomyrene på høyre side, et 3.500 dekar stort naturreservat. Men pga. skogen ser du ikke selve myrområdet fra vegen. Det er likevel ikke tett skog på hele ruta videre - det er også partier med mer åpent landskap der du ser mot åsene et stykke unna.

Du krysser Brandelva, og kommer dermed inn i Vestre Toten kommune. Noen hundre meter senere er du framme i krysset på Sauengmyrene. På venstre side av vegen er det satt opp noen sauegjerder.

Du har to valgmuligheter her - fortsette rett fram mot Einafjorden - enten i rute 727 til Einavoll eller rute 725 til Mjørlund. Tar du til venstre i krysset, er du på veg mot Brennelvhytta (rute 728). Derfra kan du fortsette både mot Hadeland og Hurdal.

Sauengmyrene

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 19.07.2013

Bjørtjenn (Vesle Svartungen) - Lønsjøen 7,5 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Einavoll - Sauengmyrene 6,5 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Gjøvik, Toten og Land
Mjørlund - Sauengmyrene 7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Gjøvik, Toten og Land
Skrukkelisjøen (Svartungsvegskillet) - Bjørtjenn (Vesle Svartungen) 4,8 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring

Bjørtjenn (Vesle Svartungen) - Lønsjøen

Einavoll - Sauengmyrene

Gjøvik, Toten og Land

Mjørlund - Sauengmyrene

Gjøvik, Toten og Land

Skrukkelisjøen (Svartungsvegskillet) - Bjørtjenn (Vesle Svartungen)