Mjørlund - Sauengmyrene

Gjøvik, Toten og Land

Sykkelruta starter ved Mjørlund, som ligger på østsiden av Einafjorden. Fra krysset mellom fylkesvei 244 og riksvei 4 sykler du sørover langs sistnevnte, og i nærmere 3,5 kilometer følger du denne veien. Underveis har du førsteklasses utsikt ned mot Einafjorden og kulturlandskapet på begge sider.

Vær OBS når du sykler her, for det er en god del trafikk på riksvei 4. Langs knappe 1,5 kilometer av strekningen er det gang- og sykkelvei (2013). Men ved Teiterud tar du farvel med hovedveien over Toten. Her svinger du opp til venstre, og tar fatt på Teiterudbakken. I nesten 2 kilometer er det stigning - vel 140 høydemeter.

Det er brattest i starten. Ta deg gjerne en pause og se deg tilbake, for på vei oppover blir utsikten mot Einafjorden bare bedre og bedre. Ca. 1,2 fra riksvei 4 må du passe på å holde til høyre når veien deler seg. Så passerer du en grind som du må huske på å lukke etter deg. Kulturlandskapet avløses nå av skog.

En vei kommer inn fra høyre (rute 727 fra Einavoll), og du passerer straks en bom. Nå er det snart slutt på stigningen. Vel en kilometer etter bommen kommer du til et veidele - her holder du til venstre, og fortsetter innover åsen.

I neste kryss er du kommet fram til denne rutas slutt. Nå er du på Sauengmyrene. På høyre side av veien er det satt opp noen sauegjerder. Du befinner deg nå i grenseland mellom Akershus og Oppland. Veikrysset ligger i Vestre Toten, 140 meter fra Østre Toten grense og 300 meter fra Hurdal.

Du har to valgmuligheter her - fortsette rett fram mot Vesle og Store Svartungen og Bjørtjenn (rute 729) - eller ta til høyre mot Brennelvhytta (rute 728). Fra begge rutenes endepunkter er det nye valgmuligheter, så ferden kan gå videre både mot Hadeland, Hurdal og Totenåsen.
Ved Mjørlund

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 19.07.2013

Mjørlund - Lund 7 km Offentlig vei Gjøvik, Toten og Land
Eina - Mjørlund 9,2 km Offentlig vei Gjøvik, Toten og Land
Einavoll - Sauengmyrene 6,5 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Gjøvik, Toten og Land