Garder - Kroer

Follomarka

Du skal nordover og litt østover fra Garder. Krysset som ligger ca. 600 meter nord for Garder kirke er utgangspunktet. På vei oppover forbi Østre Kjærstad har du fin utsikt tilbake mot et frodig kulturlandskap. Veien svinger seg forbi Haug og videre nordover i svak stigning.

Det er ikke de helt store høydevariasjonene nå rman sykler i disse traktene, men etter at du har rundet en svær åker, får du bryne deg på en oppoverbakke som nok vil "merkes" av de fleste. Nå er du ved Topper. Veien du sykler på, heter for øvrig også Topperveien.

Snart går det nedover igjen, før veien flater ut, og du kommer inn på Kroerveien ved Teigen. Her kan man ta til venstre i rute 635, og komme til Vestby. Du befinner deg nå i grenseland mellom kommunene Ås og Vestby. Ja, grensen går faktisk rett gjennom krysset.

Her fortsetter du rett fram. Snart får du Follo golfpark på venstre side, og kommer etter hvert fram til Røedskrysset. Rute 911 tar av til venstre, inn til speiderhytta Trampen. Men du holder til høyre, og får panoramautsikt over kulturlandskapet ved Kroer.

Nå er det bare å trille ned en bakke - og så tråkke seg opp til Kroer kirke. Tar du til venstre her, kan turen gå videre til Ås (rute 634). Tar du til venstre, og så straks til høyre igjen i Holtveien, er du på vei mot Skotbu (rute 633).