Sætre - Stikkvannshytta

Hurummarka

Sykkelruta starter på torget i Sætre sentrum. Herfra sykler du forbi bussterminalen og videre sørøstover langs hovedveien. Ved Grytnes, ca. en halv kilometer fra start, tar du opp til høyre i Langsethveien. Her begynner stigningen.

Når Langsethveien "forsvinner" oppover til høyre, fortsetter du rett fram i Stikkvannsveien. Den skal du følge helt til du er framme. Snart passerer du en parkeringsplass og deretter Grytnesbommen. Ca. 1,6 kilometer gjennom bebyggelsen er tilbakelagt, du har fått grus under dekkene, og er på vei innover i Hurummarka.

Veien videre går i jevn stigning med enkelte flate partier. Det er mest stigning den første halvdelen av traseen. Rundt 3,3 kilometer fra start kommer du til det som om vinteren er et løypekryss. Dette er Hvilestein, og ikke overraskende ligger det en stor stein her som er fin å slå seg ned på. Den befinner seg rett nedi bakken på høyre side.

Vel 3 kilometer gjenstår, og du er enda ikke ferdig med stigningen. Knappe 800 meter før du er framme, krysser Sandstien veien (se skilt). Dette var opprinnelig den gamle rideveien på tvers av Hurumlandet fra Oslofjorden til Drammensfjorden. Deler av veien er fortsatt merket og lett å finne. Tilsvarende skilt som står her, kan du også se ved Myrvoll (rute 663).

Ved Stikkvann svinger du til høyre, og er straks framme ved Stikkvannshytta. Om vinteren er hytta åpen for servering i helgene, men selv om den er stengt ellers i året, er den likevel et populært turmål. Hytta ligger idyllisk til ved nordenden av vannet og det er satt ut benker og bord for den som vil ta seg en rast i det fri. Hva med en liten "svipptur" opp på Stikkvannskollen?
Utsikt mot Sætre

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 18.07.2012

Nærsnes - Båtstø - Sætre [Kyststien] 11 km Offentlig vei og trillesti/løypetrasé Kjekstadmarka