Nesoddtangen - Hellviktangen [Kyststien]

Rutenr:

Type:

Offentlig vei og trillesti/løypetrasé
Utgangspunktet for denne sykkelruta er brygga på Nesoddtangen. Kommer du fra Oslo, er det bare rundt 25 minutter med båt fra Aker brygge.

Ruta utgjør første del av Kyststien på Nesodden, som går langs Bunnefjorden fra Nesoddtangen til Blylaget. Du skal sykle mest på vei, men også litt på sti. Størstedelen av ruta går gjennom boligområder, men du får også en liten tur gjennom skogen. Med andre ord - dette er en rute som fører deg litt utenom allfarvei.

Men de første 300 meterne sykler du langs hovedveien i jevn stigning. Så tar du til venstre, ned Lagveien. På vei ned bakken passerer du avkjøringen til Nesoddtangen gård. Fra Lagveien sykler du videre i Nedre Movei. Det er bare å følge kyststi-skiltene - traseen er godt skiltet hele veien.

En avstikker går ned til Oksval brygge. Her er det småbåthavn, et stort grøntområde og fin badestrand. Flott utsikt over Bunnefjorden og innover mot Oslo. I flere tiår fra 1859 var det omfattende iseksport herfra. Isen ble skåret i Skoklefaldtjernet og lagret i store ishus nede ved havna. Isskutene la til der det nå er badestrand. Etter at utbyggingen av Tangen-området begynte rundt 1950, ble Oksval brygge (bygd i 1889) den mest trafikkerte brygga på Nesodden. Bussene gikk hit, og det var postekspedisjon og dagligvarebutikk. Etter hvert tok Nesoddtangen over, og siste båtanløp var i 1988, da Bunnefjordruta ble lagt ned.

Fra Oksval brygge følger du veien sørover, og kommer inn i Bangs vei. Så venter stien og skogen. Stien er knappe 200 meter lang. Røtter og stein gjør at det kan være utfordrende å sykle her, så mange vil nok foretrekke å trille sykkelen i hvert fall på deler av denne strekningen.

Du kommer nå ned til Ursvikveien, og etter ca. 600 meter på den, tar du til venstre over ei bru, og videre på turvei. Nå befinner du deg i Ursvikbukta. Her har det bodd folk siden andre del av 1600-tallet.

Videre sykler du på en fin sti (knappe 250 meter lang), og kommer så inn i Hellvikalleen. Tar du til høyre her, kan du fortsette sørover på Kyststien (rute 655) eller sykle opp til Berger i rute 875. Vår rute går i motsatt retning, og ender på nordenden av Hellviktangen. Dette er et friområde med kunstkafé og flotte bademuligheter. Strålende utsikt mot Bunnefjorden, Oslofjorden og hovedstaden.
Sykkelplass på Nesoddtangen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 28.06.2012

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område