Nesodden kirke - Fjordvangen - Hellviktangen [Kyststien]

Rutenr:

Type:

Tett inntil fjorden, veksling mellom vei og sti, brygger og badeplasser. Slik er denne sykkelruta i et nøtteskall. Den følger nemlig en del av Kyststien på Nesodden, som går på østsiden av Nesoddlandet - langs Bunnefjorden mellom Blylaget og Nesoddtangen.

Det er en flott strekning både for fot- og sykkelturer. Deler av stien er i realiteten helt fin vei (både grus og asfalt), men vær OBS på at noen strekninger er krevende når man har med seg sykkel. Det er nødvendig å bære sykkelen i noen kortere partier pga. steinete og ulendt sti.

Ruta følger den delen som går nord for Kirkevika. Du starter i Kirkekrysset, der fylkesvei 156 og Kirkeveien møtes. Aller først må du komme deg ned til Kyststien, så du sykler forbi Nesodden kirke og triller ned Presteskjærveien. For den som sykler i motsatt retning, kan vi nevne at høydeforskjellen er rundt 90 meter i løpet av en knapp kilometers sykling.

Nesten nederst i bakken tar det en vei av til høyre. Her går Kyststien sørover til Blylaget (rute 654). Du holder til venstre her, og passerer avkjøringen til Presteskjær brygge. Brygga er fra 1918, og avløste det som skal være den eldste damskipsbrygga på Nesodden. Den gamle Presteskjær brygge, som lå litt lengre sør, er trolig jevngammel med Bundefjord Dampskibsselskab fra 1874. Den gangen var området ved Nesodden kirke det mest sentrale strøket på Nesodden.

Straks er du framme i Kirkevika. Her holder du til høyre, slik at du kommer helt ned til stranda. I dag er vika bare en lun og fin badeplass, men helt siden middelalderen har dette vært et sted med stor aktivitet. Bl.a. var det båtbyggeri og gjestgiveri her.

Etter selve stranda sykler du rett fram over en liten bekk og gjennom en hage, forbi et par hus. Denne eiendommen har siden 1920-årene vært feriehjem for Oslo Godtemplar Ungdomsforening.

Ved kyststi-skiltene tar du til venstre, opp gjennom skogen på en sti. Her må nok sykkelen løftes litt for at du skal få den med. Stien er rundt 450 meter lang. Den avløses av et kort veistykke som fører deg ned til Torvvik brygge, som ble bygd i 1920. Her er det strålende utsikt over Bunnefjorden og innover mot Oslo.

Neste etappe går nordover langs fjorden på sti - også den ca. 450 meter lang. Denne stien er mer ulendt enn den første, så her må du nok bære sykkelen en del. Stien fører deg fram til Sørby brygge - nok et fint sted for å nyte fjordutsikten i fred og ro.

Fra brygga følger du veien opp en bakke i ca. 200 meter, og så tar du til høyre i Fjordveien. Nå går det radig nordover forbi Solbergskogen og ned til Fjordvangen. Rett ved brygga ligger det en liten badestrand. Her er det også toalett.

Den første damskipsbrygga her ble bygd i 1889. Senere kom det plankebrygge, og i 1940 kom dagens steinbrygge. Foruten ventebu og kiosk, var det også dansegolv ved brygga. Her var det trekkspillmusikk og stor stemning om kveldene. Siste anløp med rutebåt fant sted i desember 1988.

Framfor deg har du nå tredje og siste strekning med sti på denne ruta. Fra stranda går stien inn i skogen, og ganske straks tar du opp til høyre. Første del av stien er noe kupert, og et par steder må du høyst sannsynlig bære sykkelen. Her vil de færreste kunne sykle. Stien er knappe 350 meter lang, og slutter like før Berger brygge.

Resten av sykkelruta går på vei. Og nå kommer du inn i boligområdene i Hellvik. Ca. 1,3 kilometer etter Berger brygge er du framme ved Hellvikbukta, en lun vik med molo, svaberg og flott badestrand. Like etterpå får du Hellvik brygge på høyre side. Her tar du til venstre, og så straks til høyre igjen, inn i Hellvikalleen. Den følger du helt til nordenden av Hellviktangen.

Ca. 300 meter før du er framme, går Kyststien inn til venstre - mot Nesoddtangen (rute 656). Og sykler du rett fram i stedet for å svinge inn i Hellvikalleen, kan du komme opp til Berger i rute 875.

Hellviktangen er et friområde med kunstkafé og flotte bademuligheter. Strålende utsikt mot Bunnefjorden, Oslofjorden og hovedstaden.
Veivalg ved Nesodden kirke

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 28.06.2012

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område