Garder - Blylaget - Nesodden kirke [Kyststien]

Rutenr:

Type:

Dette er en sykkelrute som i stor grad går utenfor allfarvei. Nesten halvparten av den (3,5 kilometer) går nemlig på en del av Kyststien på Nesodden. Du kommer tett inntil fjorden, og bademulighetene er mange.

Kyststien går på østsiden av Nesoddlandet - langs Bunnefjorden mellom Blylaget og Nesoddtangen. Det er en flott strekning både for fot- og sykkelturer. Deler av stien er i realiteten helt fin vei (både grus og asfalt), men vær OBS på at noen strekninger er krevende når man har med seg sykkel. Det er nødvendig å bære sykkelen i noen kortere partier pga. steinete og ulendt underlag.

Du starter ved Garder, nærmere bestemt i krysset mellom fylkesvei 156 og Garderveien. Først sykler du ca. 400 meter sørover på fylkesveien, og så tar du til venstre, nedover forbi Glenne. Underveis får du fin utsikt over til den andre siden av fjorden.

Vel nede ved Bunnefjorden, har du en parkeringsplass på høyre side. Herfra går det en liten vei bort til en fin badeplass som heter Slora. Den er godt opparbeidet med benker og bord og toaletter. Like etter parkeringsplassen går Skirstadveien til høyre. Tar du en avstikker dit, er du i Solbukta. Her er det også flott å bade, og du har super utsikt over bukta og innover Bunnefjorden.

Du sykler videre nordover gjennom bebyggelsen på Blylaget. Her passerer du kommunegrensen, og forlater Frogn til fordel for Nesodden kommune. Fra krysset på Blylaget går det vei opp til Hasle, men her tar du til høyre, ned Blylagveien til Blylaget brygge. Dette er en av mange brygger nordover langs Bunnefjorden. Utsikten er nydelig, både innover og utover fjorden - og over til østsiden.

Rett nord for brygga er det parkeringsplass og en informasjonstavle. 3,5 kilometer av ruta er nå tilbakelagt, og her starter Kyststien. Stien er godt skiltet og merket med blåmaling, og det er en rekke tavler med lokalhistorisk informasjon underveis.

Et par hundre meter framover er det grusvei, og så skal du skarpt opp til venstre på sti. Men den er bare rundt 70 meter lang. Så svinger du til høyre og fortsetter på vei. Etter knappe 120 meter er du over på sti igjen. Den starter like ved et bolighus, og nå bærer det inn i skogen. Her er det helt greit både å trille og delvis å sykle. Stien er i underkant av 300 meter lang.

Så fortsetter du på vei forbi Saga og fram til Bomansvik og Bomansvik brygge. Igjen har du strålende utsikt over Bunnefjorden og innover mot Oslo. I Bomansvik drev Johannes Sørensen båtbyggeri fram til 1970-tallet. Ved Saga ble det skåret trevirke for eksport ved hjelp av en mobil dampmaskin som ble kalt lokomobil (senere erstattet av dieselmotor). Siste utskiping fant sted i 1929.

Bomansvik brygge er bygd av kommunen, men allerede i 1913 var det damskipsbrygge her. Den ble bygd av Georg Boman. Boman kjøpte Loftu gård i 1912 og startet utparsellering til byfolk. Da måtte stedet også gjøres mer tilgjengelig.

Brygga lå nord for det som i dag er Bomansvik brygge. Du ser den når du nå fortsetter turen nordover gjennom den gamle Strandveien. Men tro ikke at dette er en "paradegate" - nå er du nemlig inne på sti igjen, og det er akkurat plass nok til deg og sykkelen bak noen badehus som er satt opp her.

Strandveien ble bygd noen år etter at de første bolighusene stod ferdig her ved Bomansvik i 1913. Flere satte da opp badehus langs veien. Senere er det bygd mange hytter her i området. Stien fortsetter nordover langs fjorden, og dette er uten tvil den mest krevende delen av ruta. Stien er vel 850 meter lang, og deler av den er noe steinete. I kortere partier må du bære sykkelen.

Men så er det vei under dekkene igjen - helt til du er "i mål". Du sykler forbi Rudstrand og kommer fram til Presteskjær, en populær badeplass med svaberg, grøntområder og strand. Her er det også toalett.

Tre hundre meter senere forlater du Kyststien (den fortsetter i rute 655), og svinger til venstre, opp bakkene (Presteskjærveien) til Nesodden kirke. Her er det en stigning på rundt 90 meter i løpet av en knapp kilometers sykling.

Fra Kirkekrysset ved fylkesvei 156 har du følgende veivalg: Rute 642 på hovedveien nordover til Berger, rute 643 gjennom Kirkeveien til Fjell, som ligger omtrent midt inne på Nesoddlandet, og så to ruter som går sørover - rute 650, som går til denne rutas startsted, og rute 653 til Svestad og Kløfta.
Veidele ved Garder

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 02.07.2012

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område