Tussekrysset - Garder

Rutenr:

Type:

Tussekrysset er utgangspunktet for denne sykkelruta. Hit kommer det ruter fra Nesset (rute 636), Vassum (rute 637) og Havsjødalen (rute 652). Ruta går nordover på fylkesvei 156. Ca. 800 meter fra start - i krysset ved Søndre Dal - tar fylkesvei 157 (rute 648) av til venstre, opp til Kløfta.

Men vår rute fortsetter på fylkesvei 156, og snart får du utsikt mot Dal. Du ser Mellomdal og Dal skole på høyre side mens du sykler ned noen lange, fine bakker. Fra krysset går det en avstikker på knappe 1,5 kilometer til Brevik. Dette er et idyllisk, lite tettsted som ligger ved Bunnefjorden. Fine bademuligheter.

Men nå må du forberede deg på litt "klatring". Bakken du har framfor deg er ca. 600 meter lang, og stigningen er på vel 50 høydemeter (gang- og sykkelvei i bakken). Så er det enda litt mer stigning før Glenneveien tar av til høyre. Her går rute 654, som delvis følger Kyststien nordover forbi Blylaget og flere fine badeplasser, som Slora og Solbukta.

Like etter dette krysset ender vår rute - i krysset ved Garder. Her går Garderveien til venstre i retning Kopperud og Kløfta (rute 649), som ligger nesten midt inne på Nesoddlandet. Vil du videre nordover på hovedveien, følger du rute 650 til Hasle og Nesodden kirke. Men ruta som er nevnt i forrige avsnitt er et alternativ til denne, dersom du vil sykle nærmere Bunnefjorden. Begge ender samme sted.
Tussekrysset

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 02.07.2012

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område