Tussekrysset - Nesset

Nesoddmarka

Dette er en sykkelrute som byr på fine utfordringer for deg som sykler for å trene. Det er nemlig en god del stigning i starten av ruta. Utgangspunktet er Tussekrysset på fylkesvei 156. Her møtes ruter fra Havsjødalen (rute 652), Kløfta (rute 648) og Garder (rute 651).

Du sykler sørover på fylkesveien, og tar fatt på Tussebakkene. Fra krysset er det ca. 950 meter med sammenhengende stigning - rundt 75 høydemeter. På vei oppover - i en stor venstresving - går Stubberudveien til høyre mot Stubberudtjern og Vassum (rute 637).

På toppen av bakken går det vei til venstre mot Knardal. Dvs. - du er ikke helt på toppen ennå, for etter den sammenhengende stigningen er det fortsatt litt mer oppoverbakke før du når rutas høyeste punkt (ca. 145 moh.). Men de neste 1,8 kilometerne triller sykkelen helt av seg selv. Det er bare å nyte Rundvollbakkene, med en høydeforskjell på rundt 140 meter.

Nå befinner du deg innerst i Bunnefjorden, og fortsetter det korte stykket fram til Bekkevoll. Her går kommunegrensen mellom Frogn og Ås. Fra krysset kan du se helt til Oslo.

Rute 373 går til høyre mot Vassum, men du tar til venstre her, og følger Nessetveien nordover. Herfra er det gang- og sykkelvei. Veien du sykler, kalles Tusenfrydruta. Ved Nesset er det kiosk, benker og bord - med andre ord et fint sted å stoppe for å planlegge ferden videre.

Vår rute ender her. Men rute 902 fortsetter rett fram langs Nessetveien, forbi Vinterbro til Ringneskrysset. Rute 376 går opp i Nøstvedtmarka, til Stuene. Sykler du i samme retning, og tar til høyre en halv kilometer etter Nesset, kan du komme til Nordby og Nygårdskysset i rute 903. Rute 901 går til venstre, inn i Breivollveien, og videre til Kjærnes og Svartskog.