Burud - Vensåsseter

Rutenr:

Type:

Det er ikke mange som tar seg inn til Vensåsseter fra Burud på sykkel, for det er ikke alle som vet om denne muligheten. Men hvis du er villig til å trille sykkelen gjennom noen partier, er det en variert og fin opplevelse å sykle denne ruten.

Parkeringsplassen ved Burudvann er en populær innfallsport til Bærumsmarka fra vest, både sommer og vinter. På fine sommerdager er det mange som søker seg inn til badeplassen ved Burudvann. Den er godt tilrettelagt for barnefamilier. Også fiskere og turgåere har glede av dette området, mens skiløypa inn til Vensåsseter benyttes flittig av store og små om vinteren.

Denne sykkelruten starter fra bommen ved parkeringsplassen, og etter noen hundre meter på skogsbilveien kommer du frem til avstikkeren til badeplassen. Ta gjerne en tur frem til vannet, men du må senere tilbake til dette veidelet, hvorfra du da sykler nordover. Det går litt oppover i starten, men snart venter utforbakken ned mot nordenden av vannet. Herfra ser du Haugen gård, og den sykler du forbi når du tar deg oppover i lia, fortsatt på skogsbilvei.

Rett før veien svinger sydover igjen, tar du kjerreveien nordover. Det er solide stigninger på østsiden av Haugkollen, men to kilometer etter at Haugen gård er du på rutens høyeste punkt, drøyt 400 moh. Kjerreveien går over i sti, men det går greit å trille sykkelen på denne før du kommer frem til skiløypetraseen fra Tjæregrashøgda. Her tar du til venstre og fortsetter trillingen i rødmerket trasé de siste 1,5 km ned til Vensåsseter. Vær oppmerksom på at det kan være noen våte partier her og der, spesielt i nedbørrike perioder.

Fra Vensåsseter kan du komme deg til Lommedalen ved å ta rute 515 til Tobonn.
Haugen gård ved Burudvann

Foto: Kjersti von Krogh , 19.09.2010

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område