Steinsjøen - Torsætra

Hurdal - Feiring

Krysset sør for Steinsjøen - der Tisjøvegen og Steinsjøvegen møtes - er utgangspunktet for denne ruta. Krysset ligger nederst i en lang bakke. Hit kommer det sykkelruter fra Almelihaugen ved Almelia (rute 748), Holtjennet (rute 571) og Haugbrua (rute 699).

Du befinner deg nå i grenseland mellom kommunene Hurdal, Eidsvoll og Østre Toten. Den lange bakken ligger i Hurdal, mens du er på Eidsvolls grunn når du sykler nordover langs østsiden av vannet. Men etter ca. en kilometer krysser du grensen fra Akershus (Eidsvoll) til Oppland (Østre Toten), og kommer fram til en stor parkeringsplass. På høyre side av veien ligger Steinsjøen skytefelt.

Rett etter parkeringsplassen følger du veien mot venstre, og sykler videre - snart langs Hersjøen. Her i området er det mange hytter. Ved nordenden av vannet går det en vei til venstre, men den overser du, og fortsetter mot nordvest. Etter hvert får du fin utsikt tilbake mot Hersjøen. Langt i sør ser du Mistberget.

Veien heter Hersjøvegen, og ved Store Øyungen når du høyeste punkt. Etter at Vesle Øyungen er passert, er det bare å trille ned bakkene til Torsætra. På vei nedover ser du Torsæterkampen framfor deg på venstre side. Dette er den høyeste toppen her i traktene. På Torsætra er det mat og drikke å få kjøpt hele året, så hvorfor ikke ta seg en god rast her i hjertet av Totenåsen?

Det går veier i flere retninger herfra. Tar du til høyre, kan du sykle ned til Skreia i rute 688. Tar du veien mot venstre, Garsjøvegen, har du hele tre ruter å velge mellom. Rute 689 går sørover åsen - til Rognlia. Velger du samme vei, men tar av til høyre etter noen få hundre meter, kan du fortsette i rute 675 til Vesterås eller rute 686, som går via Oksbakken til Olterud. Rute 842 går til Olterud via Skjeppsjøen - og da tar du til høyre ved Torsætra.