Vestby - Bjørnestadveien - Hvitsten

Follomarka

Dette er en flott sykkelrute som går på asfalt og grus - gjennom variert terreng. Den starter ved Vestby stasjon. Først krysser du jernbanebrua rett sør for stasjonsbygningen, og så tar du til venstre i rundkjøringen rett etter brua.

Herfra følger du Kirkeveien, som har gang- og sykkelvei, fram til Vestby kirke. Da har du passert en bensinstasjon - og krysset E6. Ved kirka tar rute 551 til høyre mot Grønberg, men vår rute fortsetter rett fram på Erikstadveien. I svak stigning passerer du avkjøringen til Vestbyhallen og Bjørlien skole.

Ca. 2,6 kilometer fra start skal du forlate Erikstadveien og ta inn til høyre - i boligområdet Pepperstad skog. Du følger Johan H. Wessels vei mot venstre, og etter noen få hundre meter, tar Bjørnestadveien av på venstre side. Nå kommer du inn på en fin grusvei, som først passerer gården Bjørnestad, før den går videre gjennom kulturlandskapet. Her er det liten eller ingen biltrafikk.

Ca. 4,3 kilometer fra start, i begynnelsen av en oppoverbakke, deler veien seg. Her skal du holde til venstre. Den andre veien går opp til Brattåsen. Derfra kan du på en god dag se ikke mindre enn fem fylker. Veien videre går delvis gjennom skog, delvis i kulturlandskap. I et T-kryss (Otto Solbergs vei) passer du på å ta til venstre.

Ved Strand gård er du tilbake på asfalt. Vår rute går nå skarpt til høyre, inn i Gamlebakken. Ganske snart kommer du til en nedoverbakke som er svært bratt. Her er det nok ikke lurt å ha barn i henger. Men bakken er bare noen få hundre meter lang. På vei nedover har du flott utsikt over det idylliske kyststedet Hvitsten og Oslofjorden.

Vel nede, tar du til høyre, og gjennom Strandveien kommer du så ned til torget i Hvitsten. Mellom deg og fjorden har du nå et stort grøntområde og en lang badestrand. Så her er det vel verdt å ta seg en god rast. Herfra kan du fortsette ferden nordover langs fjorden til Ramme, Solbergstrand og Drøbak (rute 553) eller sykle opp til Grønberg (rute 552).

Et alternativ til den bratte bakken ned til Hvitsten, er å fortsette rett fram på Ødegårdsveien ved Strand gård, og så ta til høyre. Da slipper du bakken. Dette er også korteste vei dersom du har tenkt deg sørover kysten mot Emmerstad, Krokstrand, Holvik, Kjøvangen og Son (rute 555), og ikke vil sykle helt ned til Hvitsten. Men da må du ta til venstre når du kommer inn på hovedveien etter Strand gård.

Avgang fra Vestby

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 01.08.2009

Hvitsten - Solbergstrand - Drøbak 10,2 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Follomarka
Hvitsten - Grønberg 3 km Offentlig vei Follomarka
Ås - Vestby 9,4 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Follomarka
Hvitsten - Holvik - Son 11,6 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Follomarka