Utsjøen N - Storbråtan - Gullverket

Eidsvoll - Nes

Fra krysset helt nord i Utsjøen skal vi vestover. Sykkelruta vi tar fatt på, går delvis på offentlig vei, delvis på skogsbilvei - og så er det en strekning med traktorvei som i praksis er i grenseland til krevende sti.

Vi starter på skogsbilvei, en strekning på rundt 900 meter. Ved snuplassen fortsetter vi rett fram på traktorvei, og her kan det til dels være både steinete og ujevnt. Denne strekningen er på ca. 750 meter, og det er jevn stigning (rundt 40 høydemeter).

Så kommer vi inn på skogsbilvei igjen, og nå er det bare svak stigning. Vi sykler gjennom et myrområde, så her kan det nok kanskje være noen "småvann" i veien også. Spyttmyra ligger rett sør for oss.

Etter en drøy kilometer på skogsbilvei, passerer vi en grind, og kommer ut i kulturlandskapet ved Storbråtan. Her tar vi til høyre, og får flott utsikt vestover. Utsikten kan vi nyte mens vi triller ned Storbråtavegen, som munner ut i Odalsvegen (Fv 181) ved Østberg.

Tar vi til venstre her, kommer vi ned til Jønsjøen (rute 534). Men vi svinger til høyre, og er snart framme ved Nedre Holsjøen. Her ved dette idylliske vannet er det en fin badeplass. Nå er det bare noen få hundre meter igjen til vi ser et skilt som viser vei til severdigheten Gullverket. Her i området var det gruvedrift i "fordums dager".

Dermed er vi "i mål". Her fra krysset mellom Odalsvegen og Gullverkvegen kan vi fortsette i rute 538, som går innover i Gullverket og videre til Lynesvangen. Odalsvegen går oppover mot høyre. Rute 537 kan følges forbi Benkemyra og tilbake til stedet der vi startet.
Utsjøen

Foto: Christine Meklenborg Nilsen, 12.07.2011

Gullverket - Lynesvangen 5,9 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Eidsvoll - Nes
Utsjøen N - Djupdalsvangen 3,2 km Skogsbilvei/turvei Eidsvoll - Nes
Utsjøen N - Benkemyra - Gullverket 7,2 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Eidsvoll - Nes