Gaustad - Sognsvann

Nordmarka syd

Dette er den landlige "bakveien" til Sognsvann, for deg som vil unngå den trafikkerte Sognsveien fra Ullevål stadion-området. Ruten tar deg langs en god, gammeldags åker, med skogkanten på den andre siden av veien. Her lever rådyrene, så se opp, for i skumringen kan de komme jumpende ut på veien rett foran deg!

Ruten starter ved snuplassen øverst i Sognsvannsveien, der en (som oftest åpen) bom skiller asfalt- fra grusvei. Her går også Sognsvannsbekken under den lille veibroen. Bekken kan gå svært så frisk i vårløsningen.

Det er plass til noen få biler her. Reiser du kollektivt, kan du ta trikken til endeholdeplassen ved Rikshospitalet. Du kan også ta T-banen til Gaustad stoppested, sykle på gangbro over Store ringvei og følge denne beskrivelsen fra trikkens endeholdeplass ved Rikshospitalet. Følg trikkesporet noen titall meter tilbake, til rundkjøringen, og der følger du Sognsvannsveien oppover på sykkelvei/fortau adskilt fra bilveien. Da har du de gamle, ærverdige bygningene til Gaustad sykehus på høyre hånd, og det moderne Rikshospitalet på venstre side. Etter to nitti graders svinger (først mot høyre og så mot venstre) sykler du rett frem videre oppover til du kommer til snuplassen, bommen og bekken, der grusveien starter.

Rett etter at du har krysset Sognsvannsbekken har du plassen Tuggerud på venstre hånd. Her åpner også Gaustadjordene seg for deg, hvor det er korndyrking om sommeren og skiløyper om vinteren. Du sykler nå på en grusvei mellom åker og skog. Her kan du følge årstidene fra den første spiren slår rot om våren, bjørkene grønnes og liljekonvallen dufter i veikanten, til slåttonna om høsten
og den første hvite nedbøren melder seg, via vinterens gleder og til våren atter er på plass.

Her i skogkanten møttes is og land for ti tusen år siden. Østsiden av Vettakollen har ligget ved kanten av ulike isbreer. Dette har gitt morener, flyttsteiner og jettegryter. Den øvre marine grense i Norge er høyest i dette området (ulike kilder sier henholdsvis ca. 214 og 220 moh.). Langs grusveien ved Gaustadjordene mellom Sognsvann og Gaustad står det skilt for en "geologisk vandring" som forklarer ulike geologiske fenomener du passerer. Verdt å stoppe og lese teksten.

Etter ca. to kilometer på grusvei skimter du Sognsvann forut, sammen med bygningene til plassen Løkka. Du er nå ved det sørvestre hjørnet av Sognsvann, og har flere muligheter videre: Du kan sykle forbi bommen ved Løkka og så enten velge Måneskinnsløypa bratt opp til venstre eller sykle videre langs vestsiden av vannet (rute 117 mot Ullevålseter).

Fra Løkka kan du også sykle inn forbi bygningene (mot høyre/østover) gjennom skogholtet og komme til hovedinnfallsporten ved Sognsvann, der hvor det er kiosk og bom ut mot den store parkeringsplassen. Her kan du fortsette i rute 116, som går mot Ullevålseter på østsiden av vannet - eller i rute 254, som går på Ankerveien til Hammeren.
Frisk vannføring i Sognsvannsbekken

Foto: Kjersti von Krogh , 10.04.2011

Sognsvann - Store Åklungen - Ullevålseter 5,3 km Skogsbilvei/turvei Nordmarka syd
Sognsvann - Ullevålseter 5,5 km Skogsbilvei/turvei Nordmarka syd

Over Glåmene til Kikut 28,2 km Skitur Frognerseteren - Sognsvann
Til Kikut fra Sognsvann 30,7 km Skitur Sognsvann - Sognsvann
Tur i måneskinn 9,6 km Skitur Frognerseteren - Sognsvann

Fra fjell til vann i Nordmarka sør