Østensjøvannet - Rustadsaga

Østmarka

Østensjøvannet er et populært turmål i de østre deler av Oslo. Men samtidig er dette et utmerket utgangspunkt for turer inn i Østmarka.

Fra den sørlige enden av vannet, ved Østensjøveien, går det en fin turvei sørover gjennom frodig og fint terreng. Her er det landlig og fredelig, selv om man fortsatt er inne i byen. Veien går langs Langerudbekken og Bogerudmyra - og videre fram mot Paal Bergs vei.

Denne veien skal krysses, og turveien fortsetter på venstre side av Rustad skole. Videre går veien under T-banesporene - og så blir det litt stigning fram til General Ruges vei, som passeres i en undergang.

Snart går det nedover igjen - i en ganske bratt, men kort bakke. Så deler veien seg. Rute 451 går til høyre, de rundt 350 meterne bort til Skullerudstua. Derfra er det vei videre sørover til Grønmo. Men vår rute går til venstre, og fortsetter på østsiden av Skraperudtjern.

Nå blir det litt oppoverbakke igjen. I neste kryss går det vei til høyre - innover forbi Fjellstadbakken og videre til Sør-Elvåga (rute 880). Men du skal rett fram i dette krysset.

Etter noen hundre meter kommer du til nok et kryss. Herfra kan rute 157 følges mot høyre - langs østsiden av Nøklevann til Sleppa. Dette er enkleste vei dersom du f.eks. har tenkt deg til Mariholtet. Du kan også komme til Gullsmeden og Nord-Elvåga i denne retningen (rute 215).

Men vår rute går mot venstre, og bare et lite stykke gjenstår før du er framme ved Rustadsaga, der det er mat og drikke å få kjøpt. Herfra går rute 337 nordover på vestsiden av Nøklevann - til Haraløkka.
Fugleliv ved Østensjøvannet

Østensjøvannet

Vann, tjern

Langtur fra Østensjøvannet 39,2 km Sykkeltur Østensjøvannet - Østensjøvannet
Til Mariholtet - og hjem via Groruddalen 27,7 km Sykkeltur Rustadsaga - Rustadsaga