Bjørndal - Fløysbonn

Sørmarka

Sykkelruta starter i Bjørndal idrettspark, rett ved klubbhuset i Seterbråtveien 4. Du sykler først sørover langs grusbanen, krysser så over til den andre siden, og fortsetter på vestsiden av kunstgressbanen. Videre følger du lysløypa opp en liten bakke, men når denne svinger kraftig mot høyre, tar du til venstre, inn i skogen.

Du holder deg i løypetraseen, og etter hvert som det begynner å gå nedover, kan stein og røtter gjøre det noe utfordrende å holde seg på sykkelen hele tiden. Fra bunnen av bakken går det litt oppover, og ca. 1,3 kilometer fra start kommer du inn på fin grusvei.

Her fortsetter rute 351 mot venstre til Myrer. Men vår rute dreier mot høyre. Etter en behagelig nedoverbakke, går det oppover igjen, fram til du kommer inn på Oldtidsveien. Den går mot høyre, over Grønliåsen, og den går mot venstre, i retning sør. Her svinger du ut av grusveien, og tar inn til venstre.

Ved Kongebordet - en diger steinhelle - har Oppegård historielag har satt opp informasjonstavle som presenterer Oldtidsveien med kart og tekst. Her er det også benker hvor man kan ta seg en rast.

Turen går videre sørover, du holder svakt til venstre, og etter ca. 600 meter på Oldtidsveien, kommer du ut av skogen ved HurlumHeiHuset. Like etter, er du framme i krysset rett vest for Fløysbonn gård. Herfra går rute 353 videre til Kloppa, på østsiden av E6. Rute 362 og rute 881 går mot sør, til Greverud.

Tar du til høyre her, kan du komme til Greverud i rute 891. Ved å sykle til høyre, kan du også følge rute 892 til Øvre Prinsdal og Hauketo - eller ta turen ned til Kolbotn (rute 890).
Sommerstille i idrettsparken

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 30.06.2009

Bjørndal - Myrer 1,8 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Sørmarka
Fløysbonn - Greverud 3,6 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Sørmarka
Greverud - Sofiemyr - Fløysbonn 2,8 km Offentlig vei Sørmarka
Fløysbonn - Øvre Prinsdal - Hauketo 6,4 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Sørmarka