Øyangen - Abborputthytta - Sagvollen

Hadelandsåsene

Sykkelruta starter i krysset mellom Jeppedalsvegen og Kvernsjøvegen, like ved Andtjenn, øst for Øyangen. Sykkelruta går på østsida av Øyangen - forbi småbruk og hytter - til grind med bom i Jeppedalen, videre ned en bakke til en trivelig bade- og rasteplass. Vi krysser her fylkesgrensa mellom Akershus og Oppland.

Snart ser vi den vakre Nordsætra på venstre side. Vi fortsetter oppover til Helmenputten og videre til Hakkentjernstua. I krysset her tar vi til venstre, inn på Merraputtvegen, og sykler sørover ca. 1300 meter. Ved turlagets skilt: "Abborputthytta 1,5" tar vi blåmerket trillesti oppover til hytta. Den er rundt 1,3 kilometer lang, og har en del stigning. Det kan være bløtt på deler av strekningen.

Ovenfor hytta tar vi til venstre. Vi følger skogsbilvegen sørover, grovkupert og svingete, ned til Toputthytta også en allmenningshytte. Det går svakt oppover til kryssende skogsbilveg, vi tar til venstre, sørover, forbi to private hytter i Lauhaugdalen. Videre følger vi vegen til et stort vegkryss øst for Vassbråa. Her er det mange skilt som viser veg videre. Vår rute går vestover på nordsida av vatnet, der det er flere fine badeplasser. Ute i Vassbråa ser vi to øyer, Norge og Sverige.

Nå er det flate vegen langs vatnet fram til Sagvollen. En kilometer før vi er framme, passerer vi Bustvolden, der rute 312 går mot nord - til Risbakken.

Dersom turen videre fra Sagvollen går tilbake til start, ved Øyangen, kan vi velge en alternativ veg over Høvra (rute 841 utgjør første del av den). Samme veg er starten på rute 313 til Skjerva. Rute 311 går vestover til Ullvildsdalen.
Utsyn mot Vassbråa

Foto: Else Randi Kvåle , 05.08.2001

Ullvildsdalen - Sagvollen 4 km Skogsbilvei/turvei Hadelandsåsene
Øyangen - Tommelsjøen - Risbakken 21 km Skogsbilvei/turvei Hadelandsåsene
Skjerva - Sagvollen 9,9 km Skogsbilvei/turvei Hadelandsåsene
Skrukkelisjøen (Svartungsvegskillet) - Øyangen 15,5 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring

Ullvildsdalen - Sagvollen

Vann, tjern

Langs fjell og vann fra Sagvollen 28,1 km Skitur Sagvollen - Sagvollen
Rundt Øyangen fra Sagvollen 39 km Sykkeltur Sagvollen - Sagvollen

Langs fjell og vann fra Sagvollen