Åstjern - Sønstebygrenda

Hadelandsåsene

Denne sykkelruta starter på Åstjern. Vi sykler først mot nordvest, krysser Eggeelva (bekken ut fra Åstjernet), og er straks framme i et kryss. Vegen til høgre går til Einafjorden og Einavoll (rute 291) - men vi skal til venstre her. Vi har Korshaugmyrene på høgre side og Korshaugen på venstre.

Så går det unna i en lang og fin nedoverbakke. På veg nedover passerer vi en avstikker på høgre side og en på venstre, og tre kilometer fra start deler vegen seg igjen - helt nederst i bakken. Nå er vi rett nord for grenda Hennung. Rute 300 går sørover gjennom grenda og ned til Bleiken. Men vi skal nordover, så vi tar til høgre i dette krysset.

Vegen går gjennom kupert terreng i Brandbu allmenning, og etter et par kilometer tar en veg av på venstre side, nedover til Beitingstjern. Vi holder stø kurs videre nordover, og kapt en kilometer senere, går det en avstikker på høgre side til Grytsætra (nedlagt). Vi fortsetter nedover - og så oppover - gjennom Gampedalen. Ca. 2,5 kilometer fra siste kryss, deler vegen seg igjen.

Tar vi en avstikker ned til venstre her, kommer vi til Kutjern stasjon (nedlagt). Vest for stasjonen er det et lite naturresservat. Vi skal videre rett fram, og nå går det litt nedover - til krysset der vegen går opp til Rognlia.

Vi følger svingen mot venstre, og hvert øyeblikk er vi framme ved sørenden av Sønstebygrenda. Her er det en åpen plass, og en skiltstake minner oss om at Gjøvik-Oslo-løypa går forbi her vinterstid. Sykler vi rett fram, over brua og gjennom grenda, kan vi komme til Eina (rute 498). Tar vi derimot opp til venstre, er vi på veg mot Eidstugua (rute 513).
Med hest og vogn på Åstjern

Foto: Rune Resset, 01.08.2008

Bleiken - Åstjern 9,1 km Offentlig vei Hadelandsåsene
Eina - Sønstebygrenda 8,3 km Offentlig vei Gjøvik, Toten og Land
Lygna - Åstjern 8,7 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hadelandsåsene
Trevatn stasjon - Åstjern 27,9 km Skogsbilvei/turvei Gjøvik, Toten og Land

Bleiken - Åstjern

Eina - Sønstebygrenda

Lygna - Åstjern

Hadelandsåsene

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé