Durud - Fjell

Østmarka

Ruta starter på den lille parkeringsplassen ved krysset mellom Durudveien og Bjerklandsveien på Durud. Hit kan du komme i rute 525 fra Siggerud eller rute 286 fra Ytre Enebakk.

Du sykler først mot nordøst, og tar så til venstre i første kryss (inn på Bindingsveien). Veien rett fram går mot Grusbakken. Nå er du på vei i retning nordvest, og får etter hvert Bindingsvannet på venstre side. To kilometer fra start er det slutt på skogsbilveien. På venstre side går det sti til en gapahuk som er plassert i skogen ned mot vannet.

Nå skal du nesten 50 høydemeter opp i løpet av ca 300 meter, og nesten like langt ned igjen på andre siden. Her er det til dels steinete. De færreste vil nok kunne sitte oppå sykkelen i disse kneikene. Høyeste punkt - 232 moh. - passeres. Men bortsett fra akkurat her, er det ikke så mange bakker som utfordrer på denne sykkelruta.

Etter en stund deler stien seg - hold til høyre her, skrått opp bakken. Du er nå på Andersrud. En kilometer med trillesti ligger bak, og nå høynes standarden til skogsbilvei. 850 meter senere er du inne på offentlig vei (grus), og følger denne (Svartholveien) på siste etappe.

Du kommer nå fram til Fjell, og fra krysset mellom Svartholveien og Rausjøveien fortsetter rute 279 mot Bysetermosan (mot høyre).