Trollvannstua - Breisjøen

Lillomarka og Gjelleråsen

Sykkelruta starter ved Trollvannstua på ca. 315 moh. og ender i krysset nord for Breisjøen på 265 meters høyde. Mellom disse ytterpunktene går det naturlig nok en god del ned, men det er også noen kneiker oppover underveis. Det er 65 høydemeter mellom høyeste og laveste punkt.

Fra Trollvannstua går veien først ned bakken til Trollvann. Veien runder vannet, og så bærer det ganske snart utfor. Nederst i bakken tar en vei av til høyre - den går ned mot Stig på Årvoll, ved foten av Grefsenkleiva (rute 427). Du kan også komme til Akebakkeskogen i denne retningen (rute 428).

Men vår rute tar til venstre her, nordover til krysset der rute 212 går videre mot Linderudkollen. Vi har allerede tråkket litt i motbakke, og fortsetter med det idet vi tar til høyre.

På toppen av bakken går en avstikker til venstre - denne overser vi, og fortsetter rett fram i nedoverbakke. Nytt veidele ligger bare et lite stykke unna: her går rute 158 til høyre, også den ned til Årvoll.

Etter litt "motbør" i et par solide kneiker, venter så noen fine, lange unnabakker. Årvollåsen har vi på høyre side. I bunnen av bakken deler veien seg nok en gang. Velger vi veien mot høyre, kommer vi ned mot Tonsenhagen (rute 176). Og bare noen meter nedover på denne veien, går det sti til venstre, bort til Alnsjøen.

Vi tar til venstre i dette krysset, og et par-tre bakker (både opp og ned) venter oss før vi er framme i et kryss like nord for Svartkulp. Her går rute 150 til venstre mot Solemskogen. Vår rute tar mot høyre, og om ikke lenge er vi framme ved Breisjøen. Like før vannet er det et kryss der veien til høyre fører ned til Ammerud (rute 175).

Vi følger derimot Breisjøens venstre side, og kommer til nok et kryss - her går det vei videre til høyre mot Steinbruvann (rute 161), mens veien opp til venstre ender på Lilloseter (rute 160).