Skillebekk - Skytta

Lillomarka og Gjelleråsen

"Overfarten" fra Skillebekk til Skytta er ganske bratt. I løpet de første 1,3 kilometerne skal du opp fra 200 moh. til 300 meters høyde. Deretter er det delvis småkupert, delvis nedoverbakke.

Sykkelruta starter ved bommen bak Skillebekk busstopp på riksvei 4. Veien går først langs riksveien et stykke, og svinger så oppover lia.

Kort tid etter at veien har begynt å gå nedover, kommer du inn på en annen skogsbilvei. Her tar du til høyre, men fortsetter bare et lite stykke nedover. Rett fram ser du en bom, og slutten på skogsbilveien. Her kan du selvsagt fortsette rett ned til bebyggelsen, men vår rute går til venstre, på en skogsbilvei som du følger helt til "mål".

Nå er du på nordsiden av Skysethøgda, og vel nede i "lavlandet", møter du veien som går til Steinbruvann (rute 179). Her tar du til høyre. Straks deler veien seg igjen. Her går rute 178 til venstre i retning Bjønndalen og Skredderudtjern. Vår rute ender i bunnen av bakken, ved Skytta barnehage. Herfra kan du også fortsette nordøstover til Slattumrute 600.

Lysløypen fra Skillebekk venter på sne

Foto: Erik Unneberg, 19.10.2005

Skillebekk - Gjelleråsen 1,6 km Offentlig vei Lillomarka og Gjelleråsen
Skillebekk - Liastua 1,8 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Lillomarka og Gjelleråsen
Skillebekk - Lahaugmoen 2,2 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Lillomarka og Gjelleråsen