Gjerdingsdammen - Sandungskalven

Nordmarka nord

Sykkelruta starter med slak unnabakke, forbi Svartvann og ned i veidelet ved Almedalsputten. Her går rute 189 til venstre mot Stryken. Vår rute fortsetter på flat vei langs vannet og fram til veikrysset øverst i Almedalen.

Veien nedover dalen fører også til Stryken (rute 133). Du holder derimot til høyre her, og tar fatt på bakkene opp til denne rutas høyeste punkt, 480 meter over havet (ca 60 høydemeter på 1,5 km). På vei oppover passerer du et kryss der du skal holde til høyre.

På høyeste punkt tar en vei av mot høyre (rute 191) - dette er en tverrforbindelse over til Snøploghøgda (der du kommer inn på rute 137). Vår rute går rett fram her, og straks er du nede ved Store Daltjuven.

Etter vannet venter litt stigning igjen, før det kun gjenstår lange, fine nedoverbakker. Flatene og myrene i dette området kalles Ingvaldsflaten, oppkalt etter Ingvald Nilsen, han som ryddet Sandungskalven på ny i 1830-årene (Sandungskalven var opprinnelig finneplass).

På vei nedover passerer du krysset der rute 144 går ned til Stryken, og straks er du framme i Kalvekrysset ved Sandungskalven, helt nord i Store Sandungen. Du kan nå fortsette rett fram mot Hakkloa gård (rute 132), eller ta til høyre, mot Sandungen gård (rute 139).
Store Daltjuven

Foto: Steinar Kjærnsrød / Skiforeningen, 28.06.1998

Stryken - Sandungskalven 8,5 km Skogsbilvei/turvei Nordmarka nord
Gjerdingsdammen - Katnosa - Sandungen gård 9,9 km Skogsbilvei/turvei Nordmarka nord
Stryken - Almedalen - Gjerdingsdammen 8 km Skogsbilvei/turvei Nordmarka nord
Svartbekken - Gjerdingsdammen 5,8 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Nordmarka nord
Kalvedalen - Gjerdingdammen 6,7 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Nordmarka nord

Stryken - Sandungskalven

Sandungskalven

Markaplass

Nordmarka nord

Etter kreps i grenseland 8,7 km Fisketur/krepsetur Tverrsjøstallen - Gjerdingsdammen