Ringkollen - Storflåtan gård

Krokskogen - Hole

Enten du kommer med sykkelbuss eller bil, har du nå en fin og variert strekning framfor deg idet du sykler fra parkeringsplassen ved Ringkollstua, over høydedraget og ned mot Øyangen.

Ved Jonsetangen (etter 2,5 kilometer) avløses asfalt av grusvei, og du tar fatt på den fine strekningen sørøstover, helt inntil vannet.

Og du sykler både "høyt og fritt" - Øyangen er nemlig det vannet som ligger høyest over havet (562 meter), både på Krokskogen og i Nordmarka - om man da kun regner med de vannene som har sykkelvei langs sine bredder.

Etter en stund tar en avstikker opp til høyre - dette er en blindvei som fører opp til de idylliske Vambutjerna. 5,5 kilometer fra Ringkollen har du lagt Øyangen bak deg, og tar til høyre. Veien rett fram går mot Ugla.

Ikke lenge etter krysset, avløses grusveien av en drøy kilometer med trillesti. På mesteparten av denne strekningen er det lagt planker som gjør det til en smal sak å ta seg fram gjennom dette myrområdet.

Like etter Steinbutjern begynner det å gå nedover, og om ikke lenge er du igjen på skogsbilvei. Dette er Spålsveien, der en avstikker mot venstre kan føre deg forbi det grunne Fagervann nesten helt inn til Spålen. Du befinner deg da i Spålen-Katnosa naturreservat, som er lite berørt av tekniske inngrep, og rikt på kulturminner.

Men vår rute går nedover mot høyre, og passerer rett vest for Langtjern. Etter den siste lange utforbakken, kommer du til et kryss der du skal ta til høyre. Straks etter er du framme i nok et kryss - her går det vei til venstre mot Kringla (rute 129).

Men selv om du har tenkt deg i den retningen, kan det være en god ide å følge veien videre mot høyre, det lille stykket bort til krysset før Storflåtan gård. Videre ned til venstre, ved demningen ved Storflåtan, er det nemlig veldig fint å raste. Det er ikke lange biten.

To sykkelruter fortsetter fra krysset ved gården - rute 141 til Skottakrysset og rute 151 til Damtjern. Både veien til Skottakrysset og den til Kringla har forbindelse videre til Sørkedalen.