#89: Bjørnholt

Steder i nærheten [ Bjørnsjøen ]

Oppslagstavle

Sommerfarger på Bjørnholt

Stengt i dag - se åpningstider lenger ned.

Ingen nye meldinger.

• Bestyrere/hytteverter: Grete Klever
  • Adresse: Bjørnholt Turistservering Bjørnholt 0890 OSLO
  • E-post: grete.klever@bjornholt.no
  • Telefon: 469 57 357 - 900 10 914
  • Servering
  • Egen hjemmeside

Oversiktskart

Bjørnholts historie kjenner vi med nøyaktighet bare tilbake til omlag år 1800, men det er vel mye som tyder på at også denne plassen har vært bebodd tidligere enn dette, og kanskje av folk av finneslekt.

Den siste av ordentlig nordmarksslekt som bodde her, var Birger Bjørnholt, med sin kone Gina fra Bonna. Birger var født i 1893, og var en av i alt 13 barn! Birgers far Gustav kom fra Vest-Hakkloa og moren Mari var fra Gjerdingen. Vi kan bare forestille oss hvordan det var å forsørge 13 barn på et sted som Bjørnholt på begynnelsen av forrige århundre.

Birger overtok plassen etter faren i 1921 og drev den helt fram til sin død i 1979. Mangen en nordmarksvandrer har nok kunnet nyte godt av Birgers lune gjestfrihet og hans fortellerglede og gode hukommelse. En del av disse historiene er festet på trykk i flere bøker om Marka.

I dag drives stedet av Grete Klever som er barnebarn til Birger. Mora til Grete var datter av Birger og Gina. Bjørnholt ble kjøpt ut fra Løvenskiold i 1988.

Bjørnholt tilbyr servering og ulike aktiviteter, samt at de legger til rette for ulike typer arrangementer. Man kan også leie kano her.

Åpningstider

September - Oktober 2017

Gjelder fra 01.09.2017 til 31.10.2017, sist oppdatert 29.08.2017 12:41

Dag Tid