#69: Mæhlumsetra

Moh.: 585 m

Oppslagstavle

Fremme ved Mæhlumsetra

Ingen åpningstider registrert for i dag.

Ingen nye meldinger.

• Bestyrere/hytteverter: DNT Gjøvik og Omegn
  • E-post: boskas@online.no
  • Telefon: Anne Skaug Olsen: 48187511 og Bjørn Sorre: 99253953
  • Servering
  • Overnatting
  • Egen hjemmeside

Oversiktskart

Hytta ligger langs Jotunheimstien 6 km i luftlinje vest for Raufoss. Den er inntegnet på Norge 1:50 000 1818 II Gjøvik fra Statens kartverk, men ikke vist som turistforeningshytte. Den drives imidlertid av DNT Gjøvik og Omegn som selvbetjent hytte med fem sengeplasser. I vinterhalvåret er det vanligvis enkel servering søndager mellom 11 og 15, sjekk åpningstidene.

Hytta eies av Vestre Toten Jeger - og Fiskerforening og er et yndet rastested både sommer og vinter. DNT Gjøvik og Omegn har inngått samarbeid med VTJF om drift av stedet, og er nå DNT Gjøvik og Omegns ubetjente hytte. Hytta er låst med DNT-nøkkel. DNT Gjøvik og Omegn har hatt en solid dugnadsinnsats og pusset opp innvendig, boret etter vann og bygget nytt uthus med utedo og lagring av ved. Hytta er også åpen enkelte søndager om vinteren med salg av varmt drikke og enkelte kioskvarer.

Mælomsetra er opprinnelig seter for garden Mæhlum i Vardal, men har også vært seter for garder i Land. Ifølge et gammelt sagn skal det en gang ha stått et slag på Mælomsetermyrene mellom Vardalskongen og Landskongen. Vardalskongen falt her. Han og flere falne ble begravet øverst på setervollen. Med litt fantasi kan en fortsatt se flere av disse gravene som forhøyninger i terrenget.

Ankomst

Raskeste atkomst er fra sørenden av Skumsjøen nordøst for hytta langs blåmerket rute på stengt bomvei og sti, ca. 1 time inn til hytta. Vinterstid ligger hytta rett i løypenettet på åsen mellom Toten og Land.

Løyper, ruter og turer tilknyttet Mæhlumsetra