#32: Snellingen

Moh.: 520 m

Oppslagstavle

Rødt ved Sørsetra

Sjekk stedets egen nettside for mer informasjon.

• Bestyrere/hytteverter: Ubetjent, DNT Oslo og Omegn er driftsansvarlig
  • Overnatting
  • Egen hjemmeside

Oversiktskart

Hytta ligger ved den fraflytta finnegården Øvre Snellingen i Romeriksåsene, og er opprinnelig et gammelt seterhus fra 1800-tallet. Det har trolig vært seterdrift i området helt tilbake til 1600-tallert og fortsatt er det åpne setervoller her. Det er flott turterreng her, typisk for Romeriksåsene, med lange myrdrag og mye krokfuru. Området er rikt på kulturhistoriske minner, og vi anbefaler besøk til Snellingsrøysene, to kilometer øst for hytta. Fra Snellingshøgda er det flott utsikt. Prøv også fiskelykken i vannet Store Snellingen like ved!

Ankomst

Raskeste adkomst er fra serveringsstedet Bruvoll (P), ca. 1/2 t opp langs blåsti. Fra Grua (tog, buss, P) er det ca. 3 t/9 km. Stiene sørover mot Bekkestua pr. idag stedvis dårlig merket og noe gjenngrodd. DNT Oslo og Omegn håper å få stiene i orden så snart som mulig! Med sykkel kommer man til ca. 1 km vest for hytta før man må trille videre på gamle kjerreveier. Om vinteren er det merket skiløyper fra Bruvoll (2,5 km) og fra Grua (13 km). Bil: Bjørgeseter (8 km) Betalingsbom ved Bjørgeseter kr. 20,- (da kan du kjøre helt til Bruvoll)

Løyper, ruter og turer tilknyttet Snellingen