#23: Furuholmen

Moh.: 272 m

Oppslagstavle

Furuholmen

Stengt i dag - se åpningstider lenger ned.

Ingen nye meldinger.

• Bestyrere/hytteverter: Anne-Bjørg Olsen
  • Adresse: Vestmarkveien 300 1300 Sandvika
  • Telefon: 67 54 86 84
  • Servering

Oversiktskart

Koselig markastue sentralt beliggende i Vestmarka, åpen for servering i helgene.

Furuholmen er stedet i Vestmarka som i høyeste grad er forbundet med Asker-folkets friluftsliv. Det ble opprinnelig bygget som bolig for Gina og Ola Tjernsli. Bygget 1902-1905. Ola hadde i 1903, sammen med broren Andreas, kjøpt den vestre delen av Gupumarka for å drive tømmerdrift og skur på egne sager på Vøienenga i Bærum og på Stokkersagen i Asker. Gina og Ola Tjernsli ble boende der i 10–11 år, inntil brukseier Lomsnes kjøpte skogen i 1914. Han solgte snaut tre år senere det hele til Bærum kommune. Dermed ble Furuholmen en av kommunens tre skogsstuer. Noe servering på Furuholmen ble det ikke før etter 1920, da Bærums Skiklub leide hytta som sin klubbhytte helt frem til 1934. Både i denne tiden og i årene som fulgte frem til 1963 var det Harriet og hennes svenske mann Fridtjof Ahlquist som var vertskap på Furuholmen. Siden da har forskjellige personer hatt ansvaret for serveringen til turfolket, fra 1971 Anne-Bjørg Olsen. Hun er kjent for sitt utvalg av hjemmelagede, velsmakende produkter.

Ankomst

Vestmarkveien eller skiløype/sti fra Vestmarksetra (2,5 km), sti/skiløype fra Semsvannet (4-5 km).

Åpningstider

Høst - vinter 2017

Gjelder fra 14.08.2017 til 17.12.2017, sist oppdatert 15.06.2017 14:50

Dag Tid