#20: Sandbakken

Moh.: 195 m
Steder i nærheten [ Sværsvann Tømmerholtjern ]

Oppslagstavle

Tirsdagsturer / seniorturer: Vel fremme ...

Sandbakken har åpent i dag mellom 1100 og 1600.

Ingen nye meldinger.

• Bestyrere/hytteverter: Gunn Oftedal og Sebastien Barrault
  • Adresse: Sandbakken i Østmarka, Enebakkveien 870, 1404 Siggerud
  • E-post: info@sandbakken-sportsstue.no
  • Telefon: 974 88 474 / 482 01 996
  • Servering
  • Egen hjemmeside

Oversiktskart

Helt opp til 60-tallet ble det drevet småbruk på Sandbakken. Tuftene til en låve kan fortsatt sees vest for huset. Gamle bilder viser store arealer med dyrket mark mellom Sandbakken og Tømmerhol, plassen sørøst for Sandbakken som nå knapt nok er synlig i den tette skogen.

Stedet skal ha blitt ryddet allerede på 1700-tallet, og var husmannsplass under gården Hellekindset (nå Lille Stensrud) og Hanåa. Sandbakken ble senere selvstendig småbruk og drevet av Wilhelm Holmen fra 1865 til grosserer Johannes Schønnsby overtok i 1917. Han forpaktet bort jorda til Abel Corelius Andresen.

Oslo kommune kjøpte stedet i 1956 og bygde på serveringsfløyen. Den nye, moderne sportsstua ble åpnet i 1959, samtidig som drabantbyene i Oslo øst ble bygget ut og turinteressen var på topp hos Oslofolket. På slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet ble også serveringsstedene Rustadsaga, Vangen og Mariholtet bygget eller utvidet. Sandbakken hadde dusjanlegg i kjelleren, og tanken var at de urbane familiene først skulle ta den obligatoriske søndagsturen, så en tur i dusjen for til slutt å innta søndagsmiddagen på markastua.

Åpningstider

Høst 2017

Gjelder fra 04.08.2017 til 28.10.2017, sist oppdatert 06.06.2017 09:16

Dag Tid