Oppslagstavle

Løypekryss ved Vensåsseter

Ingen åpningstider registrert for i dag.

Ingen nye meldinger.

• Bestyrere/hytteverter: Skiforeningen og Bærum Hundekjørerklubb
  • E-post: post@baerumhk.org
  • Telefon: 97732616
  • Servering
  • Egen hjemmeside

Oversiktskart

Vensåsseter ble åpnet for helgeservering vinteren 2002. Skiforeningen og Bærum Hundekjørerklubb driver stedet, og sørger for at turfolket har et attraktivt turmål i denne delen av Marka.

Stedet var tidligere seter for gårdene Muserud, Kirkeby, Tasserud og de to nederste Vensåsgårdene nede i Lommedalen. Det eldste huset på den fine setervollen er Anne-storhuset, oppkalt etter Anne Eriksen Haugen fra Hol i Hallingdal. Anne setret på Vensås i 15 somre fram til 1907. Setringa her tok slutt rundt 1960, en av de siste setringene i hele Oslomarka. Så lenge setringa varte, var det sommerstid alltid en melkeskvett å få på setra.

Vensåsseter lå sentralt til på kølaskauen den tiden Bærum Jernverk var i drift, fra tidlig på 1600-tallet til rundt 1870. Verkslegen på Bærums Verk var nærmeste lege for folk i Sørkedalen. Stod det om liv, tok sørkedølene snarveien over til Vensåsseter for å hente hjelp, til fots eller på hesteryggen.

Løyper, ruter og turer tilknyttet Vensåsseter