Fjellstadbakken

Østmarka

Moh:

190
Nedlagt slalåmbakke i Østmarka, øst for Skullerudstua og Skraperudtjern. Slalåmbakken ble anlagt av Oslo kommune i 1972, og gikk opp fra lysløypen til nordenden av Skullerudåsen. Fallhøyden var 68 meter og bakkelengden 290 meter. Mange av oss husker flotte skivintre og yrende aktivitet i Fjellstadbakken på 1970- og 1980-tallet.

Etter hvert kom det mange magre skiår med lite sne i Østmarka, folk syntes det ble for langt å gå helt inn til denne bakken på bratte veier, så aktivitetsnivået ble svært labert. I 1988 ble skitrekket fjernet og senere flyttet til Trollvasskleiva/Grefsenkleiva. Etter det er det kun minnet, bakken og småhusene inkl. utedoen i bunnen som minner oss om svunnende tider. Småhusene var tidligere varmestue og serveringsted, men nå er de i eie av Oslo kommune og brukes til friluftsundervisning for skolene i nærområdet.

Tidligere gikk det også en lysløype i samme område, som fortsatte via Rundvann til Østmarkskapellet. Denne er også nedlagt, da traseen krevde mer snø enn det har vært i Østmarka de siste tiårene.
Ved Fjellstadbakken

Foto: Aina Grymyr, 01.02.2004