Porthøgda

Topp, ås

Nordmarka nord

Moh:

Det har blitt så populært å si "Maridalsalpene," "Heggelivannsalpene" eller "Sandungsalpene" når en skal nevne toppene rundt et område. Direkte alpint er jo ikke noe av det vi har nevnt her.

Men alle er vel enige om at nest laveste punkt vest for Porthøgda heter Porten, som selvsagt har gitt navnet til Porthøgda. Det laveste punktet er Portmyra, også kalt Storporten, men her er det så vått at det ikke kunne brukes som ferdselsvei.

Porten, dette fem meter brede skaret med fjellvegger på begge sider og som ligger øst for Portmyra, har tidligere vært ride- og skivei mellom gårdene Fyllingen og Sandungen. (En del av Baronveien fra Sørkedalen. Det heter Kloppmyra nord for Porten, klopplagt for at hestene skulle kunne komme over.) I dag er det merket skiløype gjennom Porten. Om du syntes det er bratt opp her kan du tenke på at 50 km i Holmenkollen i 1924 kjørte ned gjennom Porten til Fyllingen gård på skarpt føre. Utforløypa her var ikke til å spøke med. Men den tids skiløpere kunne sin kunst, særlig når det gjaldt tverrvendinger og bråkast.

Vi anbefaler en "tinderangling" fra Kikuttoppen til Sandungskollen eller omvendt. Etter at den nye blåstien ble merket har mange oppdaget denne fine turen med utsikt til alle kanter av Marka.
Utsikt mot syd fra Porthøgda

Foto: Erik Unneberg, 27.05.2006